În China, sistemele de videosupaveghere fac parte din viața cotidiană. Culmea ironiei, tocmai angajaților unei companii producătoare de aparate foto, în speță Canon, li se impune să zâmbească în fața unui obiectiv dotat cu inteligență artificială.
Angajații Canon trebuie să zâmbească frumos pentru a putea avea acces în birouri. Un dispozitiv dotat cu inteligență artificială este capabil să recunoasă o față care râde sau nu și să ia o decizie pentru a permite sau nu accesul.
Potrivit Financial Times, compania a decis să instaleze camere și un sistem de inteligență artificială în toate cele patru colțuri ale birourilor sale din China, relatează Capital.
Concret, acest sistem impune ca angajații să zâmbească pentru a intra într-o o sală de ședințe sau pur și simplu în biroul lor. Acest dispozitiv fusese deja prezentat de Canon anul trecut, în mijlocul altor instrumente planificate pentru „îmbunătățirea gestionării resurselor umane”. La acea vreme, anunțul nu stârnise cu adevărat o reacție, scrie 20 Minutes.
Dar după ce Canon a decis să testeze recunoașterea zâmbetului în propriile sale sedii din China, unii nu își ascund îngrijorarea. Dacă toți angajații sunt la curent cu implementarea acestui dispozitiv, unii cred că este o derivă îngrijorătoare în monitorizarea angajaților, relatează The Verge.
În China, sistemele de videosupaveghere fac parte din viața cotidiană.
Stalin ar fi fost invidios
Deși îngrijorătoare, acțiunile Canon au meritul de a fi vizibile și nu ascunse, cum este cazul la fel ca multe companii, precum Microsoft.
Gigantul american, de exemplu, a creat un instrument pentru a monitoriza productivitatea atât la birou, cât și de la distanță. Microsoft nu este un exemplu izolat.
Odată cu pandemia și creșterea telemuncii, un număr mare de companii au optat pentru dispozitive de supraveghere pentru a păstra controlul asupra angajaților. În majoritatea cazurilor, inteligența artificială joacă un rol important.
Concediați de algoritm
Amazon este un alt exemplu flagrant al abuzurilor cu ajutorul acestor dispozitive de monitorizare a angajaților. Compania are un algoritm care atribuie angajaților un scor pe baza mai multor factori de productivitate. Angajații cu un scor mai mic pot fi concediați de acest algoritm.
Revenind la Canon, instrumentul de detectare a zâmbetului este mult mai puțin intruziv și mai transparent decât ceea ce pot oferi unele companii.Dar este totuși îngrijorător cu privire la evoluția politicilor de supraveghere în birou și la domiciliu.
Sursa: national.ro