Benzinăriile Lukoil și Gazprom și magazinele cu specific rusesc Berezka din toată țara au fost verificate de inspectorii de la Protecția Consumatorilor, într-o campanie de control care a vizat companii care au legături cu Rusia.
Cum explică Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) acțiunile și cum răspunde unul dintre cei vizați. După verificările de luni, 28 februarie, de la Lukoil, Gazprom și Berezka, ANPC a dat amenzi de 1,4 milioane de lei. Inspectorii spun că au găsit produse expirate sau neetichetate corect, vitrine murdare și ruginite și congelatoare pline de gheață.
Șeful ANPC: „Punem umărul la orice formă de stabilizare a păcii” Într-un comunicat de presă în care a anunțat rezultatele controalelor de luni, de la Lukoil, Gazprom și Berezka, șeful ANPC Horia Constantinescu a spus că acțiunile au vizat „operatorii economici care au o cât de mică legătură cu ceea ce trăim acum”.
„Situația cumplită pe care o traversează omenirea, la acest moment, ne face pe toți să punem umărul la orice formă de stabilizare a păcii”, a mai spus Constantinescu în comunicat.
Berezka: „Astea nu sunt sancțiuni impuse Rusiei, ci oamenilor care lucrează cinstit în țara asta” 35 de puncte de lucru au fost închise temporar. Cinci dintre ele sunt magazine Berezka, cu specific gastronomic rusesc.
Aici sunt comercializate însă și diverse produse din Ucraina, Republica Moldova sau Armenia.
Spre exemplu, votca este adusă din Rusia și Ucraina, iar bomboanele, atât din Rusia, cât și din Republica Moldova. Mai sunt conserve de legume, biscuiți, mâncare gătită, pelmeni, sosuri și plăcinte. „Au fost găsite nereguli pentru că s-au dorit a fi găsite.
Mare parte au fost legate de etichetarea produselor și încercăm acum să rezolvăm asta. Dar în contextul actual, simțim asta ca pe un semn că nu suntem bineveniți aici”, a declarat directoarea lanțului de magazine Berezka din România, Natalia Frol, pentru Libertatea.
Este o campanie legată de război, dar nu sunt sancțiuni impuse Rusiei, ci oamenilor care lucrează cinstit în țara asta și care nu au nicio legătură cu ce se întâmplă acolo. Natalia Frol, directoarea Berezka România:
Fondatorul, un avocat rus plecat de 15 ani în Bulgaria Primul magazin Berezka s-a deschis în 2009, în Bulgaria și se voia inițial doar o mică afacere de familie. Aproape cinci ani mai târziu, Berezka a ajuns și în România, iar acum are 13 magazine, 11 în București și câte unul în Ploiești și Brașov.
Compania este deținută de un om de afaceri rus, avocat, Victor Bakurevici. El este acționarul companiei prin firma Beryozka Bulgaria, al cărei administrator este, potrivit Ziarului Financiar.
Bakurevici a plecat din Rusia tocmai din cauza regimului lui Putin, spune directoarea businessului din România. „Nu susține în niciun fel Rusia”, mai spune Frol. De altfel, magazinul s-a poziționat public împotriva războiului pornit de Rusia împotriva Ucrainei, iar zilele trecute a organizat în magazinele din București puncte de colectare de donații pentru refugiații ucraineni.
Natalia Frol spune că nu au reușit să strângă prea multe lucruri, însă după ce vor rezolva problemele semnalate de ANPC și se vor deschide și celelalte șase magazine, se vor mobiliza mai bine.
Angajați români, ruși, ucraineni
Directoarea mărturisește că, de când a început conflictul în Ucraina, s-a schimbat vizibil comportamentul clienților lor. Unii și-au arătat susținerea, dar alții s-au întors împotriva lor și i-au acuzat că îl susțin pe Putin și finanțează războiul, îndemnându-i și pe alții la boicot.
Pe nedrept, consideră Natalia Frol, pentru că Berezka nu are nicio legătură cu ce se întâmplă în Ucraina. „Din 300 de angajați din toată firma Berezka România și Bulgaria, peste jumătate sunt ucraineni. Au acolo rude, iar noi încercăm să-i ajutăm cum putem.
Avem și angajați români, moldoveni.
Chiar nu avem nicio legătură cu oligarhii ruși. Banii care se câștigă aici rămân aici și se investesc în România”, spune Natalia Frol. ANPC spune că a primit mai multe informări despre nereguli Contactat de Libertatea, șeful ANPC Horia Constantinescu spune că atât Berezka, cât și cele două lanțuri de benzinării, Lukoil și Gazprom, au fost verificate cu aceeași abordare și în aceeași măsură ca alte lanțuri de magazine sau hoteluri, fără discriminare. „Tocmai faptul că acum am avut un context, dar am avut aceeași abordare ca în celelalte campanii dovedește de fapt o abordare unitară.
Nu era niciun război declarat de Franța, Germania sau Austria nimănui și totuși lanțurile de magazine din aceste țări au fost verificate și evaluate similar cu acțiunea desfășurată”, afirmă Constantinescu.
Controalele au venit în urma mai multor informări trimise de clienții care au trecut pragul benzinăriilor și magazinelor, clienți „încărcați emoțional” din cauza războiului, explică șeful ANPC.
„Ce legătură are politica cu situația din Ucraina? Informările le-am primit de la persoane ce probabil sunt încărcate emoțional din cauza conflictului din Ucraina și au ales să ne transmită lucrurile de care erau nemulțumite”, punctează el.
Sursa: Libertatea