{"id":10429,"date":"2021-07-13T20:52:55","date_gmt":"2021-07-13T18:52:55","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=10429"},"modified":"2021-07-13T20:53:22","modified_gmt":"2021-07-13T18:53:22","slug":"ccr-starea-de-alerta-si-restrictiile-pot-fi-anulate-in-instanta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/ccr-starea-de-alerta-si-restrictiile-pot-fi-anulate-in-instanta\/","title":{"rendered":"CCR: Starea de alert\u0103 \u0219i restric\u021biile pot fi anulate \u00een instan\u021b\u0103"},"content":{"rendered":"
Judec\u0103torii nu se vor mai putea prevala de termenele prev\u0103zute \u00een Legea Contenciosului Administrativ \u0219i vor fi obliga\u021bi s\u0103 judece, \u00een regim de urgen\u021b\u0103, toate ac\u021biunile care atac\u0103 prelungirile st\u0103rilor de alert\u0103 \u0219i m\u0103surile de limitare a drepturilor \u0219i libert\u0103\u021bilor. CCR a decis c\u0103 prevederile dispozi\u021biilor art. 72 din Legea nr. 55\/2020 sunt neconstitu\u021bionale, pentru c\u0103 nu asigur\u0103 acces efectiv la justi\u021bie persoanelor v\u0103t\u0103mate.<\/strong><\/p>\n Curtea Constitu\u021bional\u0103 a emis o decizie extrem de important\u0103, care \u00eenl\u0103tur\u0103, practic, toate obstacolele \u00eent\u00e2mpinate \u00een justi\u021bie de c\u0103tre persoanele care au cerut anularea Hot\u0103r\u00e2rilor Guvernului de prelungire repetat\u0103 a st\u0103rii de alert\u0103 \u0219i a restr\u00e2ngerilor drepturilor \u0219i libert\u0103\u021bilor. Decizia CCR nr. 392\/08.06.202, prin care s-a constatat neconstitu\u021bionalitatea dispozi\u021biilor art. 72 alin. (2) din Legea nr. 55\/2020 cu referire la art. 42 din OUG nr. 21\/2004, precum \u0219i neconstitu\u021bionalitatea dispozi\u021biilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 55\/2020, are drept consecin\u021b\u0103 accesul la justi\u021bie a cet\u0103\u021benilor pentru contestarea actelor normative legate de starea de alert\u0103, sus\u021bin avoca\u021bii. \u201dP\u00e2n\u0103 la adoptarea unei legi de c\u0103tre Parlament care s\u0103 stabileasc\u0103 o procedur\u0103 clar\u0103 prin care s\u0103 fie solu\u021bionate ac\u021biunile promovate \u00eempotriva actelor administrative normative emise \u00een temeiul Legii nr. 55\/2020, astfel \u00eenc\u00e2t aceste ac\u021biuni s\u0103 poat\u0103 fi solu\u021bionate \u00een mod definitiv \u00een termenul de valabilitate al actelor administrative normative, se poate folosi procedura Ordonan\u021bei pre\u0219edin\u021biale reglementate de Codul de Procedur\u0103 Civil\u0103\u201d, ne spune avocatul Elena Radu (https:\/\/casd.ro\/1069-2\/). Totodat\u0103, CCR arat\u0103 c\u0103 dispozi\u021biile Legii nr.55\/2020 nu con\u021bin niciun fel de dispozi\u021bii procedurale care s\u0103 garanteze solu\u021bionarea cauzelor referitoare la actele administrative de declarare sau prelungire a st\u0103rii de alert\u0103 \u00eentr-un termen scurt, care s\u0103 asigure un drept efectiv de acces la justi\u021bie.<\/p>\n Ap\u0103r\u0103torii legii s-au plans \u00een nenum\u0103rate r\u00e2nduri c\u0103 termenele de judecat\u0103 \u00eei \u00eempiedic\u0103 s\u0103 ob\u021bin\u0103 o decizie a instan\u021bei \u00een 30 de zile, termenul de valabilitate a unei hot\u0103r\u00e2ri de guvern care prelunge\u0219te starea de alert\u0103. Iat\u0103 c\u0103 \u0219i Curtea Constitu\u021bional\u0103 a ajuns la aceea\u0219i concluzie, ar\u0103t\u00e2nd c\u0103 dispozi\u021biile Legii contenciosului administrativ prev\u0103d un termen de cel mult 30 de zile \u00een care hot\u0103r\u00e2rile pot fi redactate, precum \u0219i faptul c\u0103 acestea pot fi atacate cu recurs \u00een termen de 15 zile de la comunicare. \u201dDe\u0219i regula este aceea a suspend\u0103rii execut\u0103rii actului administrativ atacat p\u00e2n\u0103 la solu\u021bionarea de urgen\u021b\u0103 a recursului, Curtea constat\u0103 c\u0103, \u00een ceea ce prive\u0219te acele acte administrative emise pentru \u00eenl\u0103turarea consecin\u021belor epidemiilor, suspendarea nu este posibil\u0103\u201d, sus\u021bine CCR. Astfel, Curtea apreciaz\u0103 c\u0103 dispozi\u021biile art.72 alin.(2) din Legea nr.55\/2020, cu referire la art.42 alin.(3) din Ordonan\u021ba de urgen\u021b\u0103 a Guvernului nr.21\/2004, precum \u0219i solu\u021bia legislativ\u0103 din art.72 alin.(1) din Legea nr.55\/2020, potrivit c\u0103reia dispozi\u021biile acestei legi se completeaz\u0103 cu reglement\u0103rile de drept comun aplicabile \u00een materie \u00een ceea ce prive\u0219te solu\u021bionarea ac\u021biunilor formulate \u00eempotriva hot\u0103r\u00e2rilor Guvernului prin care se instituie, se prelunge\u0219te sau \u00eenceteaz\u0103 starea de alert\u0103, precum \u0219i a ordinelor \u0219i a instruc\u021biunilor prin care se stabile\u0219te aplicarea unor m\u0103suri pe durata st\u0103rii de alert\u0103 sunt neconstitu\u021bionale, fiind contrare prevederilor art.1 alin.(5), ale art.21 \u0219i ale art.52 alin.(1) din Constitu\u021bie.<\/p>\n Curtea Constitu\u021bional\u0103 a constatat c\u0103 reglement\u0103rile referitoare la prelungirea st\u0103rii de alert\u0103 prev\u0103d cerin\u021be \u0219i criterii clare \u0219i suficiente pentru ca decizia executivului s\u0103 fie circumscris\u0103 \u00een mod strict existen\u021bei condi\u021biilor obiective generate de evolu\u021bia \u0219i efectele pandemiei de Covid-19, astfel \u00eenc\u00e2t dispari\u021bia factorilor care amenin\u021b\u0103 via\u021ba \u0219i s\u0103n\u0103tatea persoanelor s\u0103 justifice \u0219i s\u0103 determine decizia de \u00eencetare a st\u0103rii de alert\u0103. \u00cens\u0103 ansamblul condi\u021biilor legale care condi\u021bioneaz\u0103 declararea \u0219i prelungirea st\u0103rii de alert\u0103 prin hot\u0103r\u00e2re a Guvernului ar fi dob\u00e2ndit eficien\u021b\u0103 doar \u00een m\u0103sura \u00een care exista un mecanism de control al respect\u0103rii acestor condi\u021bii \u0219i de sanc\u021bionare a eventualelor \u00eenc\u0103lc\u0103ri, lucru care nu se realiza dat fiind \u00eempiedicarea accesului la justi\u021bie, mai arat\u0103 CCR. (https:\/\/casd.ro\/1069-2\/)<\/p>\n <\/p>\n Sursa: Claudia Marcu\/national.ro<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Judec\u0103torii nu se vor mai putea prevala de termenele prev\u0103zute \u00een Legea Contenciosului Administrativ \u0219i vor fi obliga\u021bi s\u0103 judece, \u00een regim de urgen\u021b\u0103, toate ac\u021biunile care atac\u0103 prelungirile st\u0103rilor de alert\u0103 \u0219i m\u0103surile de limitare a drepturilor \u0219i libert\u0103\u021bilor. CCR a decis c\u0103 prevederile dispozi\u021biilor art. 72 din Legea […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":10431,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"spay_email":""},"categories":[166,8],"tags":[],"yoast_head":"\nAvoca\u021bii au avut dreptate<\/h2>\n
Hot\u0103r\u00e2rile Guvernului nu aveau niciun control<\/h2>\n