{"id":12557,"date":"2021-08-27T23:31:03","date_gmt":"2021-08-27T21:31:03","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=12557"},"modified":"2021-08-27T23:31:03","modified_gmt":"2021-08-27T21:31:03","slug":"lansarea-oficiala-a-avionului-de-linie-rombac-1-11-primul-avion-de-pasageri-construit-in-romania","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/lansarea-oficiala-a-avionului-de-linie-rombac-1-11-primul-avion-de-pasageri-construit-in-romania\/","title":{"rendered":"Lansarea oficial\u0103 a avionului de linie Rombac 1-11, primul avion de pasageri construit \u00een Rom\u00e2nia"},"content":{"rendered":"
Avionul Rombac 1-11 era un avion de tip mediu curier, put\u00e2nd transporta 120 de pasageri, pe distan\u0163e de p\u00e2n\u0103 la 4.500 kilometri, put\u00e2nd atinge o vitez\u0103 de 950 km\/or\u0103, cam tot at\u00e2t c\u00e2t ating \u015fi aeronavele moderne de azi. De altfel, \u00een acele vremuri doar avionul sovietic Tupolev TU-154 era mai rapid dec\u00e2t avionul rom\u00e2nesc, Rombac-ul fiind \u00eens\u0103 mai fiabil dec\u00e2t cel sovietic, \u00een ceea ce prive\u0219te siguran\u021ba de zbor, consumul \u0219i costurile de \u00eentre\u021binere. Primul zbor al aparatului de concep\u021bie rom\u00e2neasc\u0103 a avut loc pe ruta Bucure\u015fti-Timi\u015foara, rut\u0103 operat\u0103 p\u00e2n\u0103 atunci de avioane sovietice de tip Iliu\u015fin IL-18 sau Antonov AN- 24 cump\u0103rate din Uniunea Sovietic\u0103. De fapt, Ceau\u0219escu dorea ca \u00een c\u00e2\u021biva ani compania Tarom s\u0103 \u00eenlocuiasc\u0103 avioanele de produc\u0163ie sovietic\u0103 cu cele rom\u00e2ne\u0219ti, iar \u00een acest fel, s\u0103 \u00ee\u015fi manifeste independen\u0163a fa\u0163\u0103 de Moscova \u0219i \u00een ceea ce prive\u0219te aeronautica.<\/p>\n
Trebuie amintit faptul c\u0103 \u00een acei ani, toate companiile aviatice din \u0163\u0103rile comuniste operau zborurile de pasageri, pe distan\u0163e medii, numai cu avioane de tip Tupolev TU-154 sau Iliu\u015fin IL-18 \u0219i numai Tarom-ul avea posibilitatea s\u0103 opereze \u0219i cu avioane produse \u00een \u0163ar\u0103. \u00centre anii 1982 \u015fi 1989 au fost produse nou\u0103 aparate Rombac 1-11, toate fiind livrate companiei Tarom, companie care le-a exploatat, le-a \u00eenchiriat sau le-a v\u00e2ndut altor companii aeriene.<\/p>\n
Alte dou\u0103 aparate, aflate \u00een execu\u0163ie la momentul schimb\u0103rii de regim din 1989, nu au mai fost terminate niciodat\u0103. Un lucru absolut remarcabil la acest avion rom\u00e2nesc este faptul c\u0103 acesta de\u0163ine c\u00e2teva recorduri cu care pu\u0163ine aeronave se pot l\u0103uda.<\/p>\n
Astfel, niciun Rombac 1-11 nu s-a pr\u0103bu\u015fit, niciun pasager nu a murit la bordul unui astfel de avion \u0219i mai mult dec\u00e2t at\u00e2t, \u00een peste 30 de ani de exploatare, avionul rom\u00e2nesc nu a fost implicat \u00een vreun incident tehnic major.<\/p>\n
De altfel, un num\u0103r de dou\u0103 avioane Rombac 1-11 continu\u0103 s\u0103 opereze \u0219i ast\u0103zi pentru o companie aviatic\u0103 din Pakistan. Astfel, este de admirat faptul c\u0103, de c\u00e2nd exist\u0103 avia\u0163ie civil\u0103 \u00een lume, sunt foarte pu\u0163ine acele aeronave care s\u0103 aib\u0103 cifra zero \u00een dreptul accidentelor aviatice sau a incidentelor tehnice majore.<\/p>\n
Lansarea oficial\u0103 a avionului de linie Rombac 1-11, primul avion de pasageri construit \u00een Rom\u00e2nia.<\/p>\n
La data de 27 august 1982, \u00een prezen\u021ba lui Nicolae Ceau\u0219escu, era prezentat public primul avion de tip Rombac 1-11 produs la \u00centreprinderea de Avioane Bucure\u015fti, cu aceast\u0103 ocazie Rom\u00e2nia devenind primul stat comunist, cu excep\u021bia Uniunii Sovietice, care producea un avion de pasageri cu reac\u0163ie.<\/p>\n
A fost o realizare de excep\u0163ie a muncitorilor \u015fi inginerilor rom\u00e2ni \u0219i de\u0219i era produs sub licen\u021b\u0103 britanic\u0103, toate subansamblele avionului erau realizate \u00een Rom\u00e2nia.<\/p>\n
Astfel, motoarele erau construite la uzina \u201eTurbomecanica\u201d, iar celelalte componente ale avionului la diferite uzine din \u021bar\u0103.<\/p>\n
Avionul Rombac 1-11 era un avion de tip mediu curier, put\u00e2nd transporta 120 de pasageri, pe distan\u0163e de p\u00e2n\u0103 la 4.500 kilometri, put\u00e2nd atinge o vitez\u0103 de 950 km\/or\u0103, cam tot at\u00e2t c\u00e2t ating \u015fi aeronavele moderne de azi.<\/p>\n
<\/p>\n