{"id":15559,"date":"2021-11-01T18:26:32","date_gmt":"2021-11-01T16:26:32","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=15559"},"modified":"2021-11-01T18:45:17","modified_gmt":"2021-11-01T16:45:17","slug":"raed-arafat-grupul-tehnico-stiintific-nu-este-o-autoritate-publica-deci-nu-se-supune-transparentei-decizionale","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/raed-arafat-grupul-tehnico-stiintific-nu-este-o-autoritate-publica-deci-nu-se-supune-transparentei-decizionale\/","title":{"rendered":"Raed Arafat: Grupul tehnico-\u0219tiin\u021bific \u201cnu este o autoritate public\u0103\u201d, deci nu se supune transparen\u021bei decizionale"},"content":{"rendered":"
\u201eGrupul de exper\u021bi\u201d care a respins carantinarea Bucure\u0219tiului \u0219i a jude\u021bului Ilfov \u0219i a decis p\u0103strarea \u0219colilor deschise \u00een pandemie nu este o \u201eautoritate public\u0103\u201d. Cel pu\u021bin asta sus\u021bine Raed Arafat, \u0219eful Departamentului pentru Situa\u021bii de Urgen\u021b\u0103 \u0219i, \u00een acela\u0219i timp, pre\u0219edinte al acelui grup de exper\u021bi, \u00eentr-un document transmis\u00a0PressOne<\/strong>.<\/p>\n Nefiind o autoritate public\u0103, sus\u021bine Arafat, Grupul de suport tehnico-\u0219tiin\u021bific privind gestionarea bolilor (GTS) nu se supune legii privind liberul acces la informa\u021biile de interes public.<\/p>\n Cu alte cuvinte, \u0219eful DSU sus\u021bine c\u0103 publicul nu este \u00eendrept\u0103\u021bit s\u0103 afle cum se iau deciziile \u00een cadrul Grupului \u0219i nici care sunt criteriile \u0219tiin\u021bifice de care \u021bine cont Grupul, atunci c\u00e2nd delibereaz\u0103.<\/p>\n \u00cen ultima lun\u0103, cel pu\u021bin dou\u0103 m\u0103suri impuse de premierul Florin C\u00ee\u021bu au fost bazate pe deciziile acestui Grup: respingerea carantin\u0103rii Bucure\u0219tiului \u0219i a jude\u021bului Ilfov, solicitat\u0103 de chiar Institutul Na\u021bional pentru S\u0103n\u0103tate Public\u0103, \u0219i p\u0103strarea \u0219colilor deschise, chiar \u0219i dup\u0103 ce inciden\u021ba bolii s\u0103rea de 6 la mie \u00een localitate.<\/p>\n Ambele decizii au fost anun\u021bate rom\u00e2nilor f\u0103r\u0103 nicio explica\u021bie. \u00cen cel pu\u021bin un caz \u2013 cel cu men\u021binerea \u0219colilor deschise \u2013 decizia a fost anulat\u0103 trei s\u0103pt\u0103m\u00e2ni mai t\u00e2rziu. Tot f\u0103r\u0103 nicio explica\u021bie.<\/p>\n Deciziile \u0219i m\u0103surile de restric\u021bie impuse \u00een pandemie ajung s\u0103 fie adoptate printr-un traseu administrativ \u00eenc\u00e2lcit, o suveic\u0103 a responsabilit\u0103\u021bii, care se pierde \u00eentre Comitete \u0219i Grupuri de angaja\u021bi ai ministerelor \u0219i institu\u021biilor subordonate Guvernului.<\/p>\n \u00cen aceast\u0103 suveic\u0103, Grupul tehnico-\u0219tiin\u021bific reprezint\u0103 vocea exper\u021bilor, adic\u0103 are rolul de a da greutate \u0219i argumenta\u021bie teoretic\u0103 deciziilor \u0219i m\u0103surilor adoptate. Potrivit legii, Grupul ar trebui s\u0103 fie constituit din exper\u021bi, speciali\u0219ti, cadre didactice sau cercet\u0103tori. \u00cen realitate, \u00eens\u0103, din Grup fac parte \u0219i reprezentan\u021bi ai Ministerului Afacerilor Externe, STS, Ministerul Afacerilor Interne sau Ministerul Transporturilor.<\/p>\n De pild\u0103, \u00een 29 septembrie, Grupul\u00a0<\/strong>a fost cel care a decis c\u0103 \u0219colile nu vor fi \u00eenchise dup\u0103 dep\u0103\u0219irea indicelui de 6 la mie.<\/p>\n Apoi, decizia Grupului a fost transmis\u0103 mai departe Consiliului Na\u021bional pentru Situa\u021bii de Urgen\u021b\u0103 (CNSU) sub form\u0103 de\u00a0propunere<\/em>.<\/p>\n Iar CNSU a abilitat Ministerul S\u0103n\u0103t\u0103\u021bii \u0219i Ministerul Educa\u021biei, printr-o hot\u0103r\u00e2re semnat\u0103 de premierul Florin C\u00ee\u021bu, s\u0103 implementeze propunerea Grupului.<\/p>\n PressOne<\/strong>\u00a0a scris la finalul s\u0103pt\u0103m\u00e2nii trecute c\u0103, \u00eenc\u0103 de la adoptarea acelei decizii, trei institu\u021bii cu rol decisiv \u00een gestionarea pandemiei de COVID-19\u00a0au f\u0103cut zid<\/a>\u00a0\u00een jurul con\u021binutului dezbaterilor \u0219i argumentelor de la \u0219edin\u021ba \u00een care grupul de exper\u021bi a adoptat decizia. Cele trei institu\u021bii sunt: Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Departamentul pentru Situa\u021bii de Urgen\u021b\u0103 (DSU) \u0219i Ministerul Educa\u021biei.<\/p>\n PressOne\u00a0<\/strong>a purtat de atunci o coresponden\u021b\u0103 intens\u0103 cu MAI \u0219i DSU pentru a ob\u021bine procesele verbale ale \u0219edin\u021belor Grupului tehnico-\u0219tiin\u021bific, adic\u0103 documentele care consemneaz\u0103 cine a participat la \u0219edin\u021be, ce propuneri s-au dezb\u0103tut, cine le-a f\u0103cut, ce argumente \u0219tiin\u021bifice au fost aduse \u0219i cum a fost luat\u0103 decizia.<\/p>\n \u00centr-un final, MAI \u0219i DSU au concluzionat c\u0103 singurul care poate furniza aceste informa\u021bii este chiar Grupul tehnico-\u0219tiin\u021bific, al c\u0103rui pre\u0219edinte este Raed Arafat. Iar Raed Arafat a transmis\u00a0PressOne<\/strong>\u00a0un document din care rezult\u0103 c\u0103 Grupul tehnico-\u0219tiin\u021bific nu are statutul de autoritate sau institu\u021bie public\u0103 \u0219i deci nu se supune legii care impune accesul liber al publicului la documentele create de acestea.<\/p>\nSuveica deciziilor<\/strong><\/h2>\n
Grupul exper\u021bilor nu e o \u201eautoritate\u201d public\u0103<\/strong><\/h2>\n