{"id":23891,"date":"2022-04-19T13:06:48","date_gmt":"2022-04-19T11:06:48","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=23891"},"modified":"2022-04-19T13:06:48","modified_gmt":"2022-04-19T11:06:48","slug":"statul-risca-sa-nu-incaseze-mai-nimic-din-gazele-din-marea-neagra","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/statul-risca-sa-nu-incaseze-mai-nimic-din-gazele-din-marea-neagra\/","title":{"rendered":"Statul risc\u0103 s\u0103 nu \u00eencaseze mai nimic din gazele din Marea Neagr\u0103"},"content":{"rendered":"
Declara\u021biile politicienilor potrivit c\u0103rora Rom\u00e2nia ar ob\u021bine 60% din valoarea gazelor exploatate \u00een Marea Neagr\u0103 nu au nicio leg\u0103tur\u0103 cu realitatea. \u00cen fapt, modific\u0103rile la Legea offshore aduc numai dezavantaje Rom\u00e2niei. \u00cen primul r\u00e2nd, companiile nu sunt obligate s\u0103 v\u00e2nd\u0103 niciun metru cub din gazele Rom\u00e2niei pe pia\u021ba intern\u0103, \u00een condi\u021biile \u00een care \u00een legea ini\u021bial\u0103, pe care companiile care au semnat contractele erau obligate s\u0103 o respecte, 50% din gaze ar fi trebuit s\u0103 ajung\u0103 pe pia\u021ba rom\u00e2neasc\u0103. \u00cen al doilea r\u00e2nd, din impozitarea veniturilor suplimentare care dep\u0103\u0219esc un pre\u021b de v\u00e2nzare de 85 de lei pe MW, statul s-ar putea s\u0103 nu ob\u021bin\u0103 niciun leu.<\/p>\n
\u201dUnde scrie c\u0103 o firm\u0103 nu poate cump\u0103ra gazele de la compania care exploateaz\u0103 \u00een Marea Neagr\u0103 cu 85 de lei MW, iar firma poate fi chiar a companiei, \u0219i s\u0103 le rev\u00e2nd\u0103 la alt pre\u021b? Au scris \u00een lege c\u0103 toate contractele vor fi notificate spre avizare de ANRE, deci doar spre avizare. Dar eu vin cu o firm\u0103 din Elve\u021bia, care este tot a mea, fac contract \u0219i cump\u0103r gazele cu 80 de lei pe MW, c\u0103 asta se \u00eent\u00e2mpl\u0103 \u0219i \u00een ziua de azi, pl\u0103tesc impozit la suma asta \u0219i redeven\u021ba aferent\u0103, iau apoi gazul \u0219i \u00eel v\u00e2nd cu c\u00e2t vreau, f\u0103r\u0103 s\u0103 mai pl\u0103tesc impozitul pe venitul suplimentar\u201d, ne spune Dian Popescu, fost consilier al ministrului Energiei. Acesta propune ca to\u021bi banii c\u00e2\u0219tiga\u021bi din impozite pe v\u00e2nzarea gazelor s\u0103 se duc\u0103 \u00eentr-un fond public \u0219i, prin lege, ace\u0219ti bani s\u0103 fie folosi\u021bi doar pentru construirea de \u0219coli, spitale \u0219i un procent din infrastructura critic\u0103. \u201dFondul trebuie s\u0103 fie public \u0219i transparent pentru ca popula\u021bia s\u0103 vad\u0103 c\u00e2\u021bi bani au intrat \u0219i cum se cheltuie ace\u0219ti bani\u201d, sus\u021bine Dian Popescu.<\/p>\n
Orice lege trebuie s\u0103 aib\u0103 o expunere de motive pe fiecare articol \u00een parte, dar \u00een proiectul actual se face o expunere de motive \u00een general, iar parlamentarii nu vor \u00een\u021belege nimic, sus\u021bine fostul consilier Dian Popescu.<\/p>\n
\u201dSe invoc\u0103 un studiu f\u0103cut de Deloitte \u00een 2018, dar firma de consultan\u021b\u0103 nu a realizat acest studiu pentru Rom\u00e2nia, ci la solicitarea asocia\u021biei concesionarilor de z\u0103c\u0103minte. Iar cifrele totale estimate de 71 miliarde dolari la buget nu au leg\u0103tur\u0103 cu nimic, at\u00e2ta vreme c\u00e2t nu a fost declarat comercial niciun z\u0103c\u0103m\u00e2nt. P\u00e2n\u0103 atunci resursele sunt probabile \u0219i posibile\u201d, ne-a precizat Dian Popescu. Potrivit proiectului de act normativ care modific\u0103 Legea offshore, pe toata durata derul\u0103rii acordurilor petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore \u0219i onshore de ad\u00e2ncime, titularii acordurilor, inclusiv operatorii economici afilia\u021bi acestora vor avea dreptul de a comercializa \u00een mod liber hidrocarburile produse din perimetrele petroliere respective, la pre\u021burile \u0219i \u00een cantit\u0103\u021bile determinate de c\u0103tre ace\u0219tia, \u00een acord cu legisla\u021bia na\u021bional\u0103, precum \u0219i cu principiile Uniunii Europene de pia\u021b\u0103 liber\u0103.<\/p>\n
Modific\u0103rile legislative mai prev\u0103d \u0219i majorarea deducerii investi\u021biilor de la 30% la 40%, ceea ce \u00eenseamn\u0103 c\u0103 firmele care exploateaz\u0103 gazul din Marea Neagr\u0103 vor putea b\u0103ga cheltuieli de p\u00e2n\u0103 la 40%, iar impozitarea se va face doar pe 60% din veniturile suplimentare. \u201dDeci \u00een niciun caz nu va lua statul rom\u00e2n 60% din venituri. Redeven\u021ba pe cantitatea de gaz v\u00e2ndut nu \u00eenseamn\u0103 mare lucru, pentru c\u0103 se ia redeven\u021b\u0103 la pre\u021bul mediu al gazului. Dac\u0103 tot au f\u0103cut ei calcul de 1,3 miliarde de dolari pe an, eu propun ca mai bine s\u0103 nu ia statul nici impozitul pe venit, nici redeven\u021b\u0103, ci companiile s\u0103 \u00eempart\u0103 produc\u021bia de gaz cu Rom\u00e2nia, c\u0103reia s\u0103-i revin\u0103 30% sau 25%. Iar cu acele gaze po\u021bi subven\u021biona consumatorul vulnerabil \u0219i po\u021bi sprijini industria \u00eengr\u0103\u0219\u0103mintelor\u201d, a mai afirmat Dian Popescu, fost consilier al ministrului Energiei.<\/p>\n
<\/p>\n