{"id":25703,"date":"2022-05-24T21:43:59","date_gmt":"2022-05-24T19:43:59","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=25703"},"modified":"2022-05-24T21:43:59","modified_gmt":"2022-05-24T19:43:59","slug":"raspunsuri-la-intrebarile-legate-de-notificare-si-recensamant","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/raspunsuri-la-intrebarile-legate-de-notificare-si-recensamant\/","title":{"rendered":"R\u0102SPUNSURI la \u00eentreb\u0103rile legate de notificare \u0219i recens\u0103m\u00e2nt"},"content":{"rendered":"
\n
R\u0102SPUNSURI la \u00eentreb\u0103rile legate de notificare \u0219i recens\u0103m\u00e2nt<\/h1>\n<\/div>\n
\n
1. Cu ce este diferit acest recens\u0103m\u00e2nt de altele?<\/strong><\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
Sunt mai multe diferen\u021be. \u00cen primul r\u00e2nd Sistemul s-a organizat mult mai bine \u0219i este mai eficient pentru propriile interese. \u0218i nu doar \u00een Rom\u00e2nia ci \u00een multe \u021b\u0103ri ale lumii.<\/div>\n
O alt\u0103 diferen\u021b\u0103 este c\u0103 sistemul legislativ pe care l-au creat pentru acest recens\u0103m\u00e2nt este mult mai bine pus la punct \u0219i este f\u0103cut dup\u0103 legisla\u021bia european\u0103 \u00een domeniu. De exemplu, art. 26 \u0219i 27 din OUG nr. 19\/2020.<\/div>\n
Asta \u00eenseamn\u0103 c\u0103 \u0219i sistemul de aplicare a amenzilor este mult mai eficient, din multe puncte de vedere. Plus c\u0103 are \u00een spate decizii \u201ecomune\u201d ale \u021b\u0103rilor europene, ceea ce \u00eenseamn\u0103 c\u0103 amenzile sunt mult mai greu de contestat \u00een instan\u021b\u0103 iar argumentele \/ motivele pe care le putem invoca sunt pu\u021bine.<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
2. Putem s\u0103 evit\u0103m recens\u0103m\u00e2ntul dac\u0103 nu suntem acas\u0103 c\u00e2nd vine recenzorul sau dac\u0103 nu-i deschidem u\u0219a?<\/strong><\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
Nu putem pleca de la premisa ca Sistemul nu \u0219tie c\u0103 unii vor \u00eencerca s\u0103 evite recens\u0103m\u00e2ntul. Iar pentru asta \u0219i-au luat m\u0103suri suplimentare, legislative \u0219i procedurale.<\/div>\n
De exemplu, prin faptul c\u0103 chestionarul se completeaz\u0103 numai electronic \u0219i nu se poate trece la \u00eentrebarea urm\u0103toare p\u00e2n\u0103 nu r\u0103spunzi la \u00eentrebarea \u00een lucru.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Acest recens\u0103m\u00e2nt a avut o perioad\u0103 prealabil\u0103 de colectare a datelor statistice. Pute\u021bi citi \u00een OUG nr. 19\/2020, care se refer\u0103 la recens\u0103m\u00e2nt (de ex. la art. 28), despre foarte multe institu\u021bii care au baze de date cu informa\u021bii despre noi \u0219i sunt obligate s\u0103 le pun\u0103 la dispozi\u021bia Institutului Na\u021bional de Statistic\u0103 (INS). De exemplu, se colecteaz\u0103 date de la Ministerul de Interne, Ministerul S\u0103n\u0103t\u0103\u021bii, Ministerul Muncii, de la Cadastru etc. Informa\u021biile colectate sunt multe \u0219i foarte detaliate, despre noi \u0219i diverse aspecte din via\u021ba noastr\u0103.<\/div>\n
Asta face ca INS-ul, cel care organizeaz\u0103 recens\u0103m\u00e2ntul s\u0103 aib\u0103 deja multe informa\u021bii despre noi, ceea ce reduce posibilit\u0103\u021bile de a evita s\u0103 r\u0103spundem la chestionarul de recens\u0103m\u00e2nt. De exemplu, ei \u0219tiu despre: prezen\u021ba noastr\u0103 la locul de munc\u0103, primirea pensiei, interac\u021biuni cu sistemul (cu institu\u021biile publice, cu sistemul medical etc.), amenzile primite, de circula\u021bie sau altele, facturile la utilit\u0103\u021bi sau modificarea contractelor de utilit\u0103\u021bi, orice semn\u0103tur\u0103 pe care o d\u0103m, pl\u0103\u021bile online, activit\u0103\u021bile bancare, inclusiv scoaterea de bani de la bancomat, prezen\u021bele publice, activit\u0103\u021bile de pe re\u021belele sociale (monitorizate de MAI, pentru care deja s-au dat c\u00e2teva amenzi) etc.<\/div>\n<\/div>\n
\n
\u00cen linii mari, conform prevederilor abuzive din OUG nr. 19\/2020 care este \u00een vigoare, avem motiv s\u0103 nu r\u0103spundem la chestionarul de recens\u0103m\u00e2nt numai dac\u0103 suntem pleca\u021bi din \u021bar\u0103 de mai mult de 12 luni (\u00eenainte de data de 1.12.2021) sau dac\u0103 cineva e at\u00e2t de grav bolnav \u00eenc\u00e2t nici m\u0103car nu poate vorbi. Observ\u0103m c\u0103 sunt pu\u021bini care se \u00eencadreaz\u0103 \u00een aceste categorii.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Dac\u0103 recenzorul a c\u0103utat s\u0103 intre \u00een leg\u0103tur\u0103 cu tine de mai multe ori \u0219i nu a reu\u0219it, el recurge la \u201einterviul proxy\u201d. Conform prevederilor OUG nr. 19\/2020, interviul proxy este o \u201emetod\u0103 de colectare a datelor statistice prin care acestea se colecteaz\u0103 de c\u0103tre un operator statistic, \u00een cazul recens\u0103m\u00e2ntului de c\u0103tre un recenzor, despre o anumit\u0103 persoan\u0103, prin interviu cu o alt\u0103 persoan\u0103 din aceea\u015fi gospod\u0103rie, \u00een m\u0103sura \u00een care aceasta de\u0163ine informa\u0163ii despre situa\u0163ia persoanei care ar trebui s\u0103 fie intervievat\u0103, respectiv recenzat\u0103. Interviurile proxy se desf\u0103\u015foar\u0103 doar \u00een cazuri excep\u0163ionale, dup\u0103 ce \u00eencerc\u0103rile repetate ale recenzorului de a contacta persoana ce trebuie recenzat\u0103 au e\u015fuat.\u201d<\/div>\n<\/div>\n
\n
S\u0103 nu uit\u0103m c\u0103 turn\u0103toria a ajuns s\u0103 fie \u00eencurajat\u0103 oficial sub diverse forme. Am auzit acest \u00eendemn f\u0103cut public de multe ori \u00een ultimii 2 ani. Ca s\u0103 nu mai vorbim de \u201eantrenamentul\u201d la \u00eenvr\u0103jbire dob\u00e2ndit de unii dintre semenii no\u0219tri, \u00eenc\u0103 de la \u201eprimul val”.<\/div>\n<\/div>\n
\n
RE\u021aINE!!! Amenda o prime\u0219ti oricum, dac\u0103 faci altfel dec\u00e2t este prev\u0103zut cu titlu de \u201eobligatoriu\u201d \u00een textul de act normativ. Mai cu seam\u0103 c\u0103, Sistemul este pus pe str\u00e2ns bani de la cet\u0103\u021beni prin orice mijloace. Excep\u021bie poate face \u00eemprejurarea \u00een care alegem s\u0103 abord\u0103m legal \u0219i motivat situa\u021bia \u0219i ne ap\u0103r\u0103m drepturile prin metoda prezentat\u0103.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Ideea c\u0103 \u00eei putem evita pe recenzori nu este viabil\u0103 deoarece ei pot veni \u0219i la locul de munc\u0103 sau o dat\u0103 cu po\u0219ta\u0219ul, c\u00e2nd aduce pensia etc.<\/div>\n
Mai mult, \u00een legisla\u021bie este prev\u0103zut sistemul de interviu proxy, prin care recenzorul poate s\u0103-i \u00eentrebe pe vecini, pe administratorul sau pe pre\u0219edintele de bloc despre tine. Sau poate pur \u0219i simplu s\u0103 vad\u0103 lumin\u0103 la geam sau s\u0103 te vad\u0103 prin curte \u0219i s\u0103 consemneze c\u0103 persoana este acas\u0103, dar c\u0103 nu vrea s\u0103 deschid\u0103 u\u0219a. Pe undeva, e ca \u0219i cum poli\u021bia caut\u0103 pe cineva acas\u0103, iar el crede c\u0103 poate sc\u0103pa doar pentru c\u0103 nu le deschide u\u0219a!<\/div>\n<\/div>\n
\n
Suplimentar, dup\u0103 \u00eencheierea perioadei de recenzare, prim\u0103ria va putea s\u0103-i notifice pe cei care n-au r\u0103spuns la chestionar \u0219i s\u0103-i amenin\u021be c\u0103 vor primi amend\u0103 dac\u0103 nu se recenzeaz\u0103 imediat. E suficient s\u0103 prime\u0219ti scrisoarea de notificare \u0219i deja nu mai po\u021bi spune c\u0103 te-ai ascuns de sistem.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Refuzul \u00eenseamn\u0103 orice modalitate prin care nu r\u0103spunzi. \u00cen a\u0219a fel au scris legisla\u021bia referitoare la recens\u0103m\u00e2nt ca ei s\u0103 aib\u0103 \u201edreptate\u201d, respectiv s\u0103 nu trebuiasc\u0103 s\u0103 se demonstreze nimic ca s\u0103 te amendeze, ci doar s\u0103 arate c\u0103 nu ai r\u0103spuns. \u0218i mai au \u00een spate \u0219i legisla\u021bia european\u0103 legat\u0103 de recens\u0103m\u00e2nt, adic\u0103 sunt \u0219i mai mult acoperi\u021bi.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Sfaturi \u0219i idei precum: \u201enu deschid u\u0219a\u201d, \u201enu primesc \u00een cas\u0103\u201d, \u201enu r\u0103spund la telefon\u201d, \u201eplec de acas\u0103 at\u00e2tea luni\u201d, \u201epl\u0103tesc amenda \u0219i apoi o contest \u00een instan\u021b\u0103\u201d etc., noi personal nu le \u00eembr\u0103\u021bi\u0219\u0103m \u0219i nici nu le recomand\u0103m, pentru motivele pe care le-am explicat. Ele reprezint\u0103 o op\u021biune total ineficient\u0103 \u0219i nesigur\u0103.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Dac\u0103 ar fi fost at\u00e2t de simplu, asta am fi f\u0103cut \u0219i noi \u0219i, implicit, am fi recomandat \u0219i altora. Dar exist\u0103 riscul s\u0103 primi\u021bi amend\u0103 \u0219i s\u0103 nu ave\u021bi argumente ca s-o pute\u021bi anula \u00een instan\u021b\u0103.<\/div>\n<\/div>\n
\n
A\u0219adar, a nu le deschide u\u0219a recenzorilor nu este o solu\u021bie. Pentru c\u0103 la finalul perioadei de recenzare, cine nu apare \u00een sistemul lor c\u0103 a r\u0103spuns la chestionar va fi amendat.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Problema este c\u0103 dac\u0103 nu r\u0103spundem deloc la chestionarul de recens\u0103m\u00e2nt, va fi mult mai greu s\u0103 c\u00e2\u0219tig\u0103m anularea amenzilor \u00een instan\u021b\u0103 pentru c\u0103 nu putem proba buna noastr\u0103 credin\u021b\u0103.<\/div>\n<\/div>\n
\n
\u00cen plus, p\u00e2n\u0103 la ob\u021binerea unei hot\u0103r\u00e2ri definitive a instan\u021bei cu privire la anularea OUG nr. 19\/2020 \u0219i o eventual\u0103 decizie de neconstitu\u021bionalitate dat\u0103 de CCR, dispozi\u021biile acestui act normativ sunt \u00een vigoare – a\u0219a neconstitu\u021bional, nelegal \u0219i abuziv cum este, iar magistra\u021bii trebuie s\u0103 se pronun\u021be raportat la un act normativ \u00een vigoare.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Atunci ce avem de f\u0103cut?<\/div>\n
S\u0103 facem dovada c\u0103 suntem de bun\u0103-credin\u021b\u0103 \u0219i c\u0103 ne ap\u0103r\u0103m legal drepturile. Mai mult dec\u00e2t at\u00e2t, ar\u0103t\u0103m c\u0103 suntem liberi, titulari naturali \u0219i de drept ai puterii politice \u00eempreun\u0103 cu to\u021bi cet\u0103\u021benii Rom\u00e2niei – conform art. 2 alin. (1) din Constitu\u021bia Rom\u00e2niei \u0219i c\u0103 nu legitim\u0103m punerea \u00een aplicare a unor legi abuzive \u0219i supunerea noastr\u0103 prin obligare sau constr\u00e2ngere de vreun fel.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Toate acestea le facem prin proceduri legale \u0219i corecte (notific\u0103ri, peti\u021bii, cereri, soma\u021bii, ac\u021biuni \u00een instan\u021b\u0103 etc.). Astfel, prin aceste ac\u021biuni limit\u0103m, p\u00e2n\u0103 la blocare, posibilitatea s\u0103v\u00e2r\u0219irii de abuzuri asupra fiec\u0103ruia dintre noi, prin acte normative \u0219i legi nelegal emise \u0219i anticonstitu\u021bionale.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Referitor la acceptarea pl\u0103\u021bii unei amenzii, indiferent de cuantumul ei, men\u021bion\u0103m c\u0103 asta NU ESTE O SOLU\u021aIE, din mai multe motive:<\/div>\n
<\/div>\n
a) Pentru c\u0103, dincolo de bani, \u00eenseamn\u0103 c\u0103 accept\u0103m s\u0103 ne supunem unui sistem tot mai abuziv. Care apoi se va impune \u00eempotriva noastr\u0103, prin tot mai multe abuzuri \u0219i acte anticonstitu\u021bionale, sub amenin\u021barea amenzilor.<\/div>\n
<\/div>\n
b) Majoritatea rom\u00e2nilor nu au posibilitatea s\u0103 pl\u0103teasc\u0103 amenzi.<\/div>\n
De exemplu, dac\u0103 unei familii cu mai mul\u021bi membrii \u00eei vin 3-4 amenzi, ce face?<\/div>\n<\/div>\n
\n
\u00cen schimb, dac\u0103 suficient de mul\u021bi rom\u00e2ni \u00ee\u0219i vor ap\u0103ra drepturile \u0219i libertatea, Sistemul va fi obligat s\u0103 \u021bin\u0103 cont de ei.<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
3. Dac\u0103 folosesc notificarea \u0219i nu r\u0103spund la unele \u00eentreb\u0103ri din chestionar, pot fi amendat?<\/strong><\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n
\u00cen mod normal nu. Pentru c\u0103 cei care aleg s\u0103 nu r\u0103spund\u0103 la \u00eentreb\u0103rile incorecte, nelegale \u0219i neconstitu\u021bionale din chestionarul de recens\u0103m\u00e2nt fac asta legal.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Noi men\u021bion\u0103m clar \u00een notificare c\u0103 suntem de bun\u0103-credin\u021b\u0103, c\u0103 suntem de acord cu ideea de recens\u0103m\u00e2nt al num\u0103rului popula\u021biei \u0219i a unor aspecte strict statistice \u0219i c\u0103 r\u0103spundem la toate \u00eentreb\u0103rile din chestionar. Doar c\u0103 n-o facem \u00een felul cum vor func\u021bionarii care au scris gre\u0219it \/ eronat acele \u00eentreb\u0103ri, ci \u00eentr-un mod normal, legal \u0219i \u00een conformitate cu drepturile noastre fundamentale la intimitate \u0219i via\u021b\u0103 privat\u0103, cu dreptul la opinie etc.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Practic, a\u0219a cum este men\u021bionat \u0219i \u00een notificare, r\u0103spundem conform r\u0103spunsurilor din chestionar la \u00eentreb\u0103rile pe care le consider\u0103m corecte, iar la celelalte r\u0103spundem, \u00een mod argumentat legal, cu r\u0103spunsul: \u201e\u00eentrebarea o consider nelegal\u0103, abuziv\u0103 \u0219i o intruziune \u00een via\u021ba mea intim\u0103 \u0219i privat\u0103\u201d.<\/div>\n<\/div>\n
\n
A\u0219adar, noi r\u0103spundem la toate \u00eentreb\u0103rile din chestionar. Dar nu cum vor ei, adic\u0103 abuziv, ci cum e corect \u0219i legal.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Unii se \u00eentreab\u0103 dac\u0103 nu cumva prin folosirea acestei notific\u0103ri, chiar eu, cet\u0103\u021beanul, fac dovada c\u0103 m\u0103 \u00eencadrez la art. 54 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 19\/2020, d\u00e2nd posibilitatea Prim\u0103riei s\u0103 m\u0103 amendeze. R\u0103spunsul este NU.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Dat fiind c\u0103 avem bun\u0103-voin\u021b\u0103 s\u0103 r\u0103spundem la toate \u00eentreb\u0103rile, ar fi un mare abuz s\u0103 fim amenda\u021bi. Legisla\u021bia legat\u0103 de recens\u0103m\u00e2nt, at\u00e2t cea na\u021bional\u0103 c\u00e2t \u0219i cea european\u0103 prevede obliga\u021bia de a participa \u0219i de a r\u0103spunde la recens\u0103m\u00e2nt, dar nu impune ce r\u0103spunsuri s\u0103 d\u0103m sau c\u0103 am fi obliga\u021bi \u00een vreun fel s\u0103 r\u0103spundem la \u00eentreb\u0103rile incorecte, nelegale, prea intime \u0219i intruzive \u00een via\u021ba noastr\u0103 privat\u0103. Dac\u0103 vreun func\u021bionar public d\u0103 o amend\u0103 din aceste motive este, \u00een mod v\u0103dit \u00een culp\u0103 \u0219i va trebui s\u0103 r\u0103spund\u0103 \u00een fa\u021ba legii, at\u00e2t \u00een cadrul institu\u021biei c\u00e2t \u0219i \u00een nume propriu.<\/div>\n<\/div>\n
\n
\u00cen cazul \u00een care, func\u021bionarii din prim\u0103rie sau din prefectur\u0103 nu vor respecta legea \u0219i constitu\u021bia \u0219i vor face un abuz \u00eempotriva celor care aleg \u00een mod legal s\u0103 nu r\u0103spund\u0103 la \u00eentreb\u0103rile nelegale din chestionar, atunci amenzile vor fi anulate \u00een instan\u021b\u0103, iar respectivii vor fi tra\u0219i la r\u0103spundere \u00een fa\u021ba legii. Noi avem toate argumentele legale, deoarece ne demonstr\u0103m buna-credin\u021b\u0103 \u0219i inten\u021bia de a r\u0103spunde la toate \u00eentreb\u0103rile, except\u00e2nd, bine\u00een\u021beles, pe cele care nu sunt normale pentru un recens\u0103m\u00e2nt corect, care nu au leg\u0103tur\u0103 cu scopul declarat al recens\u0103m\u00e2ntului, acela de a aduna date statistice, \u00eentreb\u0103ri care \u00eencalc\u0103 legea \u0219i drepturile individuale.<\/div>\n<\/div>\n
\n
\u00cen concluzie, rom\u00e2nii au de ales \u00eentre 2 variante:<\/div>\n
– ori completeaz\u0103 integral chestionarul de recens\u0103m\u00e2nt, f\u0103r\u0103 comentarii, ceea ce \u00eenseamn\u0103 acceptarea, recunoa\u0219terea \u0219i subordonarea \u00een fa\u021ba unor prevederi nelegale \u0219i neconstitu\u021bionale. Asta \u00eenseamn\u0103 ca cel \u00een cauz\u0103 s\u0103 fie de acord ca drepturile \u0219i libert\u0103\u021bile s\u0103 \u00eei fie \u00eenc\u0103lcate permanent, de oricine \u0219i \u00een orice condi\u021bii, iar consim\u021b\u0103m\u00e2ntul cet\u0103\u021beanului s\u0103 nu mai conteze pentru nimeni;<\/div>\n
– ori ne asum\u0103m cu curaj \u0219i alegem s\u0103 ne p\u0103str\u0103m demnitatea \u0219i s\u0103 ne ap\u0103r\u0103m dreptul de a fi st\u0103p\u00e2ni pe propria noastr\u0103 fiin\u021b\u0103 \u0219i via\u021b\u0103. \u00cen aceast\u0103 situa\u021bie, c\u0103ut\u0103m solu\u021bii \u0219i le manifest\u0103m.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Notificarea reprezint\u0103 manifestarea dreptului \u0219i a libert\u0103\u021bii fiec\u0103ruia de a dispune de el \u00eensu\u0219i.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Notificarea este o solu\u021bie cu acoperire juridic\u0103, care nou\u0103 ne va fi foarte necesar\u0103 ca probatoriu \u00een eventualitatea unui litigiu.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Notificarea este pe de o parte o aten\u021bionare a celor care au pus \u00een practic\u0103 un act normativ neconstitu\u021bional, deci nelegal \u0219i abuziv (OUG nr. 19\/2020), iar pe de alt\u0103 parte, \u00een\u0219tiin\u021barea institu\u021biilor desemnate de a \u00eenf\u0103ptui recens\u0103m\u00e2ntul, c\u0103 eu, cet\u0103\u021beanul, NU legitimez \u0219i nici NU \u00eemi este opozabil un act normativ neconstitu\u021bional, respectiv OUG nr. 19\/2020 cu complet\u0103rile \u0219i modific\u0103rile ulterioare.<\/div>\n<\/div>\n
\n
La un num\u0103r semnificativ de mare de notific\u0103ri individuale expediate, Notificarea devine un act juridic colectiv, care reprezint\u0103 voin\u021ba poporului \u0219i aten\u021bionarea adresat\u0103 institu\u021biilor administra\u021biei de stat \u0219i a func\u021bionarilor acestora cu privire la interdic\u021bia de a fi \u00eenc\u0103lcate drepturile \u0219i libert\u0103\u021bile cet\u0103\u021benilor.<\/div>\n<\/div>\n
\n
Notificarea reprezint\u0103 buna-credin\u021b\u0103 \u0219i disponibilitatea fiec\u0103ruia de a conlucra \u0219i coopera, \u00een limita firescului \u0219i a legalit\u0103\u021bii constitu\u021bionale, pentru efectuarea recens\u0103m\u00e2ntului, at\u00e2ta vreme c\u00e2t nu se \u00eencalc\u0103 drepturile \u0219i libert\u0103\u021bile fundamentale.<\/div>\n<\/div>\n
\n
(R\u0103spunsurile la \u00eentreb\u0103ri vor continua)<\/strong><\/div>\n
Avocat Marina-Ioana Alexandru & Adrian Aciu<\/strong><\/div>\n