{"id":26743,"date":"2022-06-14T11:57:32","date_gmt":"2022-06-14T09:57:32","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=26743"},"modified":"2022-06-14T11:57:32","modified_gmt":"2022-06-14T09:57:32","slug":"fost-ministru-al-agriculturii-planul-romaniei-returnat-de-la-bruxelles-cu-370-de-observatii","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/fost-ministru-al-agriculturii-planul-romaniei-returnat-de-la-bruxelles-cu-370-de-observatii\/","title":{"rendered":"Fost ministru al Agriculturii: Planul Rom\u00e2niei, returnat de la Bruxelles cu 370 de observa\u021bii"},"content":{"rendered":"
\u201dPlanul Na\u021bional Strategic pentru perioada 2023-2027, trimis \u00een martie 2022 la Comisia European\u0103 de c\u0103tre Ministerul Agriculturii \u0219i Dezvolt\u0103rii Rurale, a fost returnat cu 370 observa\u021bii.<\/p>\n
Comisia \u00eentreab\u0103 MADR de ce au fost excluse de la sprijin fermele mici \u0219i mijlocii ( fermele de familie) \u0219i de ce nu este o prioritate depozitarea \u0219i procesarea pentru produc\u0103tori?<\/p>\n
Este vorba de 15,9 miliarde euro , bani europeni, care ar trebui s\u0103 subven\u021bioneze agricultura rom\u00e2neasc\u0103 \u00eencep\u00e2nd de la 1 Ianuarie 2023. Din suma total\u0103, 9,98 miliarde euro sunt pentru pl\u0103\u021bi directe prin APIA, 0,26 miliarde euro pentru interven\u021bii sectoriale \u0219i 5,65 miliarde euro este bugetul pentru dezvoltare rural\u0103 ( proiecte accesate prin AFIR).<\/p>\n
Dac\u0103 v\u0103 \u00eentreba\u021bi de ce are at\u00e2t de multe observa\u021bii Comisia, r\u0103spunsul este simplu.<\/p>\n
Pentru c\u0103 PNS a fost modificat grosolan fa\u021b\u0103 de varianta discutat\u0103 cu asocia\u021biile din Comitetul de monitorizare la consult\u0103rile din luna noiembrie 2021. \u0218i pentru c\u0103 nu se coreleaz\u0103 cu nevoile \u0219i priorit\u0103\u021bile agriculturii rom\u00e2ne\u0219ti.<\/p>\n
\u00cen varianta de PNS propus\u0103, modificat\u0103 semnificativ fa\u021b\u0103 de perioada de tranzi\u021bie 2021-2022 (6,2 miliarde euro), \u201cau fost efectiv excluse de la sprijin fermele mici \u0219i mijlocii.<\/p>\n
Sprijinul vizeaz\u0103 unit\u0103\u021bile comerciale mari, plafonul maxim fiind ridicat de la 1,5 milioane euro la 15 milioane euro\u201d, remarc\u0103 Comisia.<\/p>\n
Pentru perioada de tranzi\u021bie am alocat aprox. 1 miliard de euro pentru depozitare \u0219i procesare, produc\u0103torii fiind principalii beneficiari.<\/p>\n
\u00cen PNS trimis la Comisie ace\u0219tia au fost exclu\u0219i.<\/p>\n
Pe bun\u0103 dreptate, \u201cComisia invit\u0103 MADR s\u0103 reconsidere aceast\u0103 abordare, \u0219i observ\u0103 c\u0103 nu exist\u0103 o logic\u0103 a interven\u021biilor \u0219i o leg\u0103tur\u0103 \u00eentre interven\u021bii, indicatorii de rezultat \u0219i obiective.<\/p>\n
Interven\u021biile din PNS propus, nu sunt direc\u021bionate c\u0103tre sectoarele \u0219i zonele cu cele mai mari nevoi \u0219i perspective de dezvoltare, a\u0219a cum a reie\u0219it din analiza SWAT \u0219i analiza nevoilor f\u0103cute \u00een 2020-2021:<\/p>\n
-sus\u021binerea fermelor de familie,<\/p>\n
-consolidarea pozi\u021biei fermierilor \u00een lan\u021bul valoric,<\/p>\n
-cre\u0219terea capacit\u0103\u021bii de depozitare \u0219i procesare, mai ales a fermierului etc.\u201d<\/p>\n
Aceste interese nelegitime \u0219i antina\u021bionale pot duce la \u00eent\u00e2rzieri mari \u00een adoptarea PNS. Se va prelungi mult dialogul cu Comisia European\u0103 iar apoi capitolele din PNS vor trebui transpuse \u00een sistemul informatic.<\/p>\n
Fermierii rom\u00e2ni risc\u0103 s\u0103 nu \u00eencaseze la timp subven\u021biile \u00een 2023.\u201d, scrie Adrian Oros.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n