{"id":26753,"date":"2022-06-14T12:32:33","date_gmt":"2022-06-14T10:32:33","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=26753"},"modified":"2022-06-14T12:32:33","modified_gmt":"2022-06-14T10:32:33","slug":"este-recunoscut-oficial-ca-toate-restrictiile-covid-au-fost-ilegale-ce-nu-a-verificat-suficient-daca-reintroducerea-controalelor-la-frontierele-interne-in-pandemie-respecta-legislatia-schengen-rapo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/este-recunoscut-oficial-ca-toate-restrictiile-covid-au-fost-ilegale-ce-nu-a-verificat-suficient-daca-reintroducerea-controalelor-la-frontierele-interne-in-pandemie-respecta-legislatia-schengen-rapo\/","title":{"rendered":"Este recunoscut oficial c\u0103 toate restric\u021biile COVID au fost ilegale: CE nu a verificat suficient dac\u0103 reintroducerea controalelor la frontierele interne \u00een pandemie respecta legisla\u0163ia Schengen (raport)"},"content":{"rendered":"
„Supravegherea controalelor la frontierele interne reintroduse de statele membre \u00eencep\u00e2nd din martie 2020 nu a asigurat protejarea pe deplin a normelor Schengen care faciliteaz\u0103 libera circula\u0163ie \u00een UE. \u00cen plus, Curtea atrage aten\u0163ia asupra lipsei de coordonare a restric\u0163iilor de c\u0103l\u0103torie impuse de statele membre, precum \u015fi asupra lipsei de consecven\u0163\u0103 cu orient\u0103rile \u015fi recomand\u0103rile formulate de UE.<\/p>\n
Orice cet\u0103\u0163ean al UE are dreptul de a circula liber pe teritoriul acesteia. Libera circula\u0163ie este facilitat\u0103 de eliminarea controalelor la frontierele interne \u00een spa\u0163iul Schengen, care cuprinde 22 de state membre ale UE \u015fi 4 \u0163\u0103ri din afara acesteia \u015fi care a permis crearea unui spa\u0163iu de c\u0103l\u0103torii f\u0103r\u0103 frontiere \u00een Europa. Acest drept poate fi totu\u015fi restric\u0163ionat din motive de ordine public\u0103, de siguran\u0163\u0103 sau de s\u0103n\u0103tate public\u0103”, se men\u0163ioneaz\u0103 \u00eentr-un comunicat al ECA, citat de Agerpres.<\/p>\n
\u00cencep\u00e2nd din 2015, mai multe \u0163\u0103ri din UE au reintrodus controale la frontierele interne ca reac\u0163ie la criza migra\u0163iei sau la amenin\u0163\u0103rile la adresa securit\u0103\u0163ii (\u00een principal terorismul).<\/p>\n
Recent, \u00een timpul pandemiei de Covid-19, numeroase state membre au luat m\u0103suri de restr\u00e2ngere a liberei circula\u0163ii \u00een cadrul UE, \u00een \u00eencercarea de a limita r\u0103sp\u00e2ndirea virusului.<\/p>\n
Atunci c\u00e2nd reintroduc controale la frontierele interne \u00een spa\u0163iul Schengen, statele membre au obliga\u0163ia de a notifica acest lucru Comisiei Europene, c\u0103reia continu\u0103 s\u0103 \u00eei revin\u0103 responsabilitatea de a evalua dac\u0103 restric\u0163iile propuse respect\u0103 legisla\u0163ia UE \u015fi nu aduc atingere dreptului la libera circula\u0163ie a persoanelor, se arat\u0103 \u00een raport.<\/p>\n
„Av\u00e2nd \u00een vedere c\u0103 libera circula\u0163ie a persoanelor constituie una dintre cele patru libert\u0103\u0163i fundamentale ale UE \u015fi a reprezentat \u00eenc\u0103 de la \u00eenceput un element central al proiectului european, Comisia ar fi trebuit s\u0103 verifice cu aten\u0163ie dac\u0103 restric\u0163iile introduse \u00een perioada pandemiei de Covid-19 au fost toate relevante \u015fi justificate. Sper\u0103m c\u0103 constat\u0103rile formulate \u00een urma auditului nostru vor contribui la dezbaterea \u00een curs privind revizuirea sistemului Schengen”, a declarat Baudilio Tome Muguruza, membru al Cur\u0163ii responsabil de acest audit.<\/p>\n
Curtea a examinat toate cele 150 de notific\u0103ri ale statelor membre privind controalele la frontierele interne care au fost transmise Comisiei Europene \u00een
\nperioada martie 2020-iunie 2021, dintre care 135 f\u0103ceau referire exclusiv la COVID-19.<\/p>\n
Aceast\u0103 examinare a relevat clar c\u0103 notific\u0103rile nu con\u0163ineau suficiente dovezi care s\u0103 ateste c\u0103 aceste controale la frontiere constituiau o m\u0103sur\u0103 de ultim\u0103 instan\u0163\u0103 \u015fi c\u0103 ele erau propor\u0163ionale \u015fi limitate \u00een timp.<\/p>\n
Mai mult, Comisia nu a ini\u0163iat proceduri de constatare a ne\u00eendeplinirii obliga\u0163iilor \u00een leg\u0103tur\u0103 cu controalele la frontiere introduse pe termen lung \u00eenainte de pandemie, semnaleaz\u0103 raportul ECA.<\/p>\n
\u00cen plus, Comisia nu a ob\u0163inut toate rapoartele pe care trebuia s\u0103 le primeasc\u0103 \u00een termen de patru s\u0103pt\u0103m\u00e2ni de la \u00eencetarea controalelor la frontierele interne. La fel ca \u00een cazul m\u0103surilor de control impuse de criza migra\u0163iei \u015fi de amenin\u0163\u0103rile la adresa securit\u0103\u0163ii \u00eenainte de pandemia de COVID-19, Comisia nu a solicitat informa\u0163ii suplimentare \u015fi nici nu a emis vreun aviz cu privire la controalele \u00een cauz\u0103.<\/p>\n
„Concluzia Cur\u0163ii este, a\u015fadar, clar\u0103:\u00a0Comisia European\u0103 nu a verificat \u00een mod corespunz\u0103tor dac\u0103 reintroducerea controalelor la frontierele interne respecta legisla\u0163ia Schengen<\/strong>„, subliniaz\u0103 sursa citat\u0103.<\/p>\n Potrivit acesteia, Comisia s-a confruntat cu dificult\u0103\u0163i \u015fi din cauza limit\u0103rilor care afecteaz\u0103 cadrul juridic existent pentru supravegherea restric\u0163iilor de c\u0103l\u0103torie impuse ca urmare a pandemiei de COVID-19. De\u015fi responsabilitatea pentru punerea \u00een aplicare a acestor restric\u0163ii revine exclusiv statelor membre, Comisia European\u0103 are mandatul de a facilita o abordare coordonat\u0103, astfel \u00eenc\u00e2t s\u0103 se reduc\u0103 la minimum impactul asupra c\u0103l\u0103toriilor transfrontaliere \u00een interiorul UE. \u00cen acest scop, au fost emise orient\u0103ri, \u00een general \u00een timp util.<\/p>\n „Curtea a constatat \u00eens\u0103 c\u0103 aceste orient\u0103ri referitoare la controalele la frontierele interne nu erau suficient de practice sau de u\u015for de aplicat”, men\u0163ioneaz\u0103 raportul.<\/p>\n Comisia a lansat, de asemenea, ini\u0163iative de coordonare a m\u0103surilor care afecteaz\u0103 libera circula\u0163ie. Una dintre aceste ini\u0163iative este\u00a0platforma Re-open EU,<\/strong>\u00a0lansat\u0103 \u00cen opinia Cur\u0163ii, restric\u0163iile de c\u0103l\u0103torie impuse \u00een timpul pandemiei de COVID-19 au r\u0103mas \u00een mare m\u0103sur\u0103 necoordonate, iar Comisia nu a fost \u00een m\u0103sur\u0103 s\u0103 previn\u0103 apari\u0163ia unui mozaic de m\u0103suri individuale, care variaz\u0103 considerabil de la un stat membru la altul.<\/p>\n ECA precizeaz\u0103 c\u0103 Tratatul privind Uniunea European\u0103 prevede c\u0103 UE trebuie s\u0103 ofere cet\u0103\u0163enilor s\u0103i „un spa\u0163iu de libertate, securitate \u015fi justi\u0163ie, f\u0103r\u0103 frontiere interne, \u00een interiorul c\u0103ruia este asigurat\u0103 libera circula\u0163ie a persoanelor”. C<\/p>\n et\u0103\u0163enii UE apreciaz\u0103 libera circula\u0163ie drept o realizare deosebit de important\u0103 a integr\u0103rii europene.<\/p>\n Libertatea de a c\u0103l\u0103tori, de a studia \u015fi de a lucra oriunde \u00een UE este realizarea Uniunii Europene cea mai recunoscut\u0103 de c\u0103tre cet\u0103\u0163eni, clas\u00e2ndu-se pe primul loc \u00een sondajele realizate \u00een toate statele membre ale UE, \u00eenaintea monedei euro \u015fi a p\u0103cii.<\/p>\n Libera circula\u0163ie a persoanelor \u00een interiorul UE este diferit\u0103 de eliminarea controalelor la frontierele interne \u00een spa\u0163iul Schengen. Cet\u0103\u0163enii pot circula liber \u00een spa\u0163iul Schengen, f\u0103r\u0103 a fi supu\u015fi unor controale la frontierele interne. Cet\u0103\u0163enii UE beneficiaz\u0103 de dreptul la liber\u0103 circula\u0163ie pe \u00eentreg teritoriul UE, inclusiv c\u0103tre \u015fi dinspre state membre ale UE care nu au eliminat (\u00eenc\u0103) controalele la frontierele interne.<\/p>\n
\nla 1 iunie 2020 pentru a sprijini reluarea \u00een condi\u0163ii de siguran\u0163\u0103 a c\u0103l\u0103toriilor \u015fi a turismului \u00een \u00eentreaga Europ\u0103. Cu toate acestea, la peste un an de la lansare,\u00a0nou\u0103 state membre (Bulgaria, Danemarca, Germania, Estonia, Fran\u0163a, Rom\u00e2nia, Slovenia, Finlanda \u015fi Suedia) \u00eenc\u0103 nu furnizaser\u0103 informa\u0163ii actualizate.<\/strong>\u00a0\u00cen mod similar, eforturile Comisiei de a compensa, prin \u00eenfiin\u0163area Grupului de informare privind coronavirusul, faptul c\u0103 nu exist\u0103 o structur\u0103 de guvernan\u0163\u0103 \u00een situa\u0163ii de criz\u0103 nu s-a concretizat \u00eentr-o abordare consecvent\u0103.<\/p>\nLibertatea de a c\u0103l\u0103tori, de a studia \u015fi de a lucra oriunde \u00een UE, pe primul loc \u00een sondaje<\/h2>\n