{"id":27663,"date":"2022-07-04T19:43:25","date_gmt":"2022-07-04T17:43:25","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=27663"},"modified":"2022-07-04T19:43:59","modified_gmt":"2022-07-04T17:43:59","slug":"sindromul-muntelui-vrajit-de-ce-razboiul-marii-resetari-are-epicentrul-la-davos","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/sindromul-muntelui-vrajit-de-ce-razboiul-marii-resetari-are-epicentrul-la-davos\/","title":{"rendered":"Sindromul Muntelui Vr\u0103jit: De ce r\u0103zboiul Marii Reset\u0103ri are epicentrul la Davos"},"content":{"rendered":"
Walsh a adunat \u00een carte contribu\u021biile a 16 filosofi, scriitori \u0219i ziari\u0219ti eminen\u021bi, \u00eentr-o prim\u0103 tentativ\u0103 coerent\u0103 de rezisten\u021b\u0103 intelectual\u0103 \u00een fa\u021ba t\u0103v\u0103lugului Marii Reset\u0103ri.<\/span><\/p>\n Pentru c\u0103 nimic nu este mai distrug\u0103tor dec\u00e2t lipsa de reac\u021bie. Toate marile catastrofe din istoria omenirii s-au produs pe fondul indolen\u021bei morale. Al nesim\u021birii.<\/span><\/p>\n Care e problema cu Marea Resetare \u0219i de ce ar trebui s\u0103 ne pese de ea?<\/span><\/p>\n \u00cen v\u00e2ltoarea unei crize medico-sociale, pus\u0103 la cale probabil de Partidul Comunist Chinez \u0219i \u00eencurajat\u0103 de finan\u021barea de c\u0103tre Institutul Na\u021bional de S\u0103n\u0103tate din Statele Unite a Institutului de Virusologie din Wuhan, de ce pledeaz\u0103 Forumul Economic Mondial, cu sediul \u00een Elve\u021bia, pentru \u201ereproiectare\u201d total\u0103 a structurilor sociale, economice \u0219i morale ale lumii?<\/span><\/p>\n \u0218i de ce acum? Care sunt aspira\u021biile, recomand\u0103rile \u0219i interdic\u021biile sale \u0219i cum ne vor afecta ele \u00een viitor?<\/span><\/p>\n Aceasta este o \u00eentrebare pe care tipii de la FEM sper\u0103 s\u0103 nu v-o pune\u021bi niciodat\u0103.<\/span><\/p>\n Aceast\u0103 carte \u00eencearc\u0103 s\u0103 ofere r\u0103spunsurile. Exist\u0103 numeroase precedente istorice de la tunetele \u0219i fulgerele aruncate de Demostene \u00eempotriva lui Filip II al Macedoniei (tat\u0103l lui Alexandru), la\u00a0Filipicele\u00a0lui Cicero care \u00eel denun\u021bau pe Marc Antoniu, la v\u00e2n\u0103toarea de eretici a lui Tertulian,\u00a0Adversus Marcionem, \u0219i p\u00e2n\u0103 la\u00a0Nietzsche contra Wagner\u00a0a filosofului Friedrich Nietzsche.<\/span><\/p>\n Chestiunile istorice importante sunt dezb\u0103tute cel mai bine cu promptitudine, atunci c\u00e2t \u00eenc\u0103 se mai poate face ceva \u00een privin\u021ba lor; astfel, istoricii viitorului pot m\u0103car \u00een\u021belege problemele a\u0219a cum le-au tr\u0103it \u0219i experimentat participan\u021bii \u00een\u0219i\u0219i.<\/span><\/p>\n Dac\u0103 fosta lume liber\u0103 a democra\u021biilor occidentale va sucomba \u00een fa\u021ba totalitarismului paternalist al Resetatorilor oligarhi r\u0103m\u00e2ne de v\u0103zut. Cele de mai jos reprezint\u0103 \u00eencercarea noastr\u0103 de a \u00eempiedica acest lucru.<\/span><\/p>\n Ve\u0219nica nemul\u021bumire a omenirii cu privire la situa\u021bia sa prezent\u0103, indiferent care e aceasta, este at\u00e2t de mare \u00eenc\u00e2t dorin\u021ba de a reconstrui lumea este la fel de veche ca istoria scris\u0103.<\/span><\/p>\n Eva a c\u0103zut sub \u00een\u0219el\u0103ciunea \u0218arpelui \u0219i, culeg\u00e2nd un m\u0103r, a vrut s\u0103 \u00ee\u0219i \u00eembun\u0103t\u0103\u021beasc\u0103 via\u021ba \u00een gr\u0103dina Edenului, s\u0103 devin\u0103, cum spune Milton,\u00a0\u201eca ni\u0219te dumnezei, cunosc\u00e2nd deopotriv\u0103 Binele \u0219i R\u0103ul, a\u0219a cum \u00eel cunosc ei\u201d.<\/span><\/p>\n Fructul interzis a fost un dar pe care l-a \u00eemp\u0103r\u021bit cu Adam; c\u00e2t de bine descrie aceast\u0103 \u00eent\u00e2mplare istoria \u00eentregii umanit\u0103\u021bi: aspira\u021bii \u00eenalte, rezultate dezastruoase!<\/span><\/p>\n Alungarea din Rai nu i-a descurajat pe ceilal\u021bi s\u0103 persevereze.<\/span><\/p>\n \u00centr-adev\u0103r, toat\u0103 istoria civiliza\u021biei occidentale poate fi privit\u0103 ca o lupt\u0103 nesf\u00e2r\u0219it\u0103 \u0219i ineluctabil\u0103 pentru superioritatea cultural\u0103 \u0219i politic\u0103, cel mai adesea exprimat\u0103 militar (pentru c\u0103, \u00een general, a\u0219a tran\u0219eaz\u0103 oamenii lucrurile), dar extinz\u00e2ndu-se asupra tuturor lucrurilor, deopotriv\u0103 spirituale \u0219i fizice.<\/span><\/p>\n Lipsa de satisfac\u021bie cu privire la situa\u021bia de fapt poate c\u0103 nu este universal\u0103 \u2013 culturilor asiatice atemporale \u0219i statice, cum este cea a Chinei, le-a fost impus\u0103 de for\u021be occidentale externe, inclusiv britanicii \u0219i marxist-lenini\u0219tii \u2013 dar a fost o caracteristic\u0103 a occidentului \u0219i a constantei sale agita\u021bii civiliza\u021bionale, dat\u00e2nd cel pu\u021bin de la Homer, Platon, Eschil, Herodot, Pericle \u0219i Alexandru cel Mare, cu care \u00eencepe practic istoria occidental\u0103.<\/span><\/p>\n Filosoful Friedrich Nietzsche, coment\u00e2nd ineleganta limb\u0103 Koin\u00e9, sau demotica, din Noul Testament, \u00een\u00a0Dincolo de bine \u0219i de r\u0103u, a observat:<\/span><\/p>\n \u201eEs ist eine Feinheit, da\u00df Gott griechisch lernte, als er Schrisfsteller werden wollte \u2013 und da\u00df er es nicht besser lernte.\u201d<\/span><\/p>\n \u201eEste un rafinament deosebit din partea lui Dumnezeu c\u0103 a \u00eenv\u0103\u021bat greaca atunci c\u00e2nd a vrut s\u0103 devin\u0103 scriitor \u2013 \u0219i c\u0103 nu a \u00eenv\u0103\u021bat-o mai bine.\u201d<\/span><\/p>\n Nietzsche, fiul unui predicator, care a devenit prin puterea voin\u021bei un ateu acerb, \u00ee\u0219i b\u0103tea joc de credin\u021ba fundamental\u0103 c\u0103 Scripturile cre\u0219tine sunt realmente Cuv\u00e2ntul lui Dumnezeu \u00censu\u0219i.<\/span><\/p>\n Dac\u0103 ceva at\u00e2t de elementar, de esen\u021bial pentru g\u00e2ndirea occidental\u0103 ca autenticitatea Bibliei, f\u0103r\u0103 a mai vorbi despre capacitatea lingvistic\u0103 a lui Dumnezeu, putea fi pus sub semnul \u00eentreb\u0103rii \u0219i chiar luat peste picior, atunci totul putea fi. Inclusiv, \u00een cazul lui Nietzsche, Dumnezeu \u00censu\u0219i.<\/span><\/p>\n Prin moartea lui Dumnezeu, Nietzsche a urm\u0103rit eliberarea de jiu-jitzul moral al lui Iisus: sl\u0103biciunea \u00eenseamn\u0103 putere; jertfa este nobil\u0103; renun\u021barea \u2013 la dragoste, la sex, la putere, la ambi\u021bie \u2013 este cea mai \u00eenalt\u0103 form\u0103 de \u00eemplinire.<\/span><\/p>\n Nu este o coinciden\u021b\u0103 c\u0103 respingerea lui Dumnezeu de c\u0103tre Nietzsche a coincis cu respingerea lui Richard Wagner, ale c\u0103rui drame muzicale se bazeaz\u0103 pe \u00een\u0103l\u021barea moral\u0103 a renun\u021b\u0103rii; marile figuri ale secolului XIX, printre care Darwin \u0219i Marx, to\u021bi n\u0103scu\u021bi la un interval de c\u00e2\u021biva ani, nu erau doar ni\u0219te revolu\u021bionari, ci \u00eentruchipau \u00een ei \u00een\u0219i\u0219i for\u021bele antitetice, care, \u00eentr-un fel sau altul, au evoluat spre marile sinteze hegeliene ale efortului uman cu care ne r\u0103zboim p\u00e2n\u0103 ast\u0103zi.<\/span><\/p>\n Wagner, ateul shopenhauerian care s-a \u00eentors spre cre\u0219tinism, \u0219i anti-semitul care l-a angajat pe evreul Herman Levi ca pe singurul om capabil s\u0103 \u00eei dirijeze oda final\u0103 a transfigur\u0103rii cre\u0219tine din Parsifal.<\/span><\/p>\n Charles Darwin, etichetat ca un presbiter anglican, dar care a devenit autorul lucr\u0103rilor\u00a0Despre originea speciilor, Originea omului\u00a0\u0219i p\u00e2n\u0103 la\u00a0Formarea mucegaiului vegetal prin ac\u021biunea viermilor.<\/span><\/p>\n Karl Marx, descendentul unei familii de rabini al c\u0103rui tat\u0103 s-a convertit la luteranism \u0219i, la fel ca Wagner pentru o perioad\u0103, un rebel apatrid care a propov\u0103duit c\u0103 dispari\u021bia Statului \u00eensu\u0219i este \u201einevitabil\u0103\u201d \u2013 \u0219i totul Statul d\u0103inuie \u00een continuare, a\u0219a r\u0103nit cum este \u00een prezent.<\/span><\/p>\n Este normal ca \u201eMarea Resetare a CapitalismuluI\u201d s\u0103 fie o idee original\u0103 a Forumului Economic Mondial, care organizeaz\u0103 o conferin\u021b\u0103 anual\u0103 \u00een satul alpin Davos, locul sanatoriului de tuberculo\u0219i unde naivul Hans Castorp ajunge la \u00eenceputul capodoperei lui Thomas Mann,\u00a0Muntele vr\u0103jit. Pl\u0103nuind s\u0103 viziteze un v\u0103r bolnav pentru trei s\u0103pt\u0103m\u00e2ni, el sf\u00e2r\u0219e\u0219te prin a r\u0103m\u00e2ne \u0219apte ani, \u201eprogres\u00e2nd\u201d de la stadiul de intelectual s\u0103n\u0103tos la cel de pacient, pe m\u0103sur\u0103 ce percep\u021bia sa asupra timpului se \u00eencetine\u0219te, pentru a se opri cu totul.<\/span><\/p>\n Purgatoriul personal al lui Castorp ia sf\u00e2r\u0219it doar atunci c\u00e2nd se ridic\u0103 s\u0103 plece \u2013 al s\u0103u\u00a0Bildungsreise\u00a0se \u00eencheiase \u2013 la \u00eenceputul Primului R\u0103zboi Mondial, \u00een care presupunem c\u0103 \u00ee\u0219i va \u00eent\u00e2lni moartea, aleatoare \u0219i lipsit\u0103 de sens, pe care a c\u0103utat s\u0103 o evite cu at\u00e2ta grij\u0103, dar \u0219i curt\u00e2nd-o \u00een acela\u0219i timp, la Berghof.<\/span><\/p>\n Se pare c\u0103 Europa Central\u0103 este locul unde contradic\u021biile civiliza\u021biei occidentale s-au n\u0103scut \u0219i, asemenea lui Martin Luther la Eisleben, se \u00eentorc acas\u0103 s\u0103 moar\u0103.<\/span><\/p>\n \u0218i iat\u0103 c\u0103 tot aici are loc ultima \u00eencercare de a-L \u00eenlocui pe Dumnezeu cu Cuceritorul S\u0103u, Omul: \u00een satul Davos, cantonul Graub\u00fcnden, Elve\u021bia. Locul reuniunii anuale a FEM, organizat\u0103 de un nativ german, inginerul \u0219i economistul Klaus Schwab, n\u0103scut la Ravensburg \u00een 1938, cu un an \u00eenainte ca Hitler \u0219i Stalin s\u0103 \u00eenceap\u0103 s\u0103 ciop\u00e2r\u021beasc\u0103 Polonia \u0219i \u021b\u0103rile baltice.<\/p>\n Acum, suntem \u00eenc\u0103 o dat\u0103 pe marginea crevasei. A\u0219a a ap\u0103rut acest volum. \u00cencredin\u021b\u00e2nd misiunea de a contribui la acest\u00a0joint-venture\u00a0unora dintre cei mai buni, mai conving\u0103tori \u0219i mai puternici g\u00e2nditori \u0219i scriitori din \u00eentreaga lume, principala mea preocupare a fost s\u0103 ofer mai multe analize ale re\u021betelor Forumului Economic Mondial.<\/span><\/p>\n Astfel, s\u0103 merg cu un pas mai departe dec\u00e2t poetul Wallace Stevens \u00een\u00a0Treisprezece moduri de a privi o mierl\u0103.<\/span><\/p>\n De\u0219i, dat fiind numele de familie al \u0219efului FEM, poate c\u0103 un citat mai potrivit, mai puternic, ar fi fost c\u00e2ntecelul lui Margret din opera expresionit\u0103 Wozzek din 1925 a lui B\u00fcchner\/Alban Berg:\u00a0\u201eIn<\/span>\u2019s Schwabenland, da\u00a0mag ich nit\u201d \u2013 \u201eNu vreau s\u0103 merg \u00een \u021bara lui Schwab\u201d.<\/span><\/p>\n A\u0219a cum o arat\u0103 \u0219i experien\u021ba lui Hans Castorp, nimeni nu ar trebui s\u0103 viziteze \u021bara Davosului dac\u0103 pune pre\u021b pe libertatea, pe propriet\u0103\u021bile \u0219i pe s\u0103n\u0103tatea sa.<\/span><\/p>\n Pentru Marii Resetatori, to\u021bi suntem bolnavi, to\u021bi suntem pacien\u021bi \u00een devenire, a\u0219tept\u00e2nd doar s\u0103 ni se descopere boala, to\u021bi avem nevoie urgent\u0103 de un tratament drastic pentru a ne vindeca de r\u0103ul care ne macin\u0103 prin interior.<\/span><\/p>\n <\/p>\n Sursa: *<\/span><\/h1>\n