{"id":29358,"date":"2022-08-10T11:32:15","date_gmt":"2022-08-10T09:32:15","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=29358"},"modified":"2022-08-10T11:32:15","modified_gmt":"2022-08-10T09:32:15","slug":"romania-se-pregateste-sa-importe-gaze-lichefiate-pericolul-manevrarii-acestora-este-urias","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/romania-se-pregateste-sa-importe-gaze-lichefiate-pericolul-manevrarii-acestora-este-urias\/","title":{"rendered":"Rom\u00e2nia se preg\u0103te\u0219te s\u0103 importe gaze lichefiate – Pericolul manevr\u0103rii acestora este uria\u0219"},"content":{"rendered":"
Rom\u00e2nia va \u00eencepe s\u0103 importe gaze naturale lichefiate (GNL), de\u0219i nu are \u00eenc\u0103 nicio instala\u021bie de stocare \u0219i nici de regazeificare, necesare pentru utilizarea acestuia \u00een consumul casnic \u0219i industrial. Problema cea mai mare a GNL este c\u0103 manevrarea \u0219i utilizarea acestuia comport\u0103 riscuri uria\u0219e de explozie, dup\u0103 cum avertizeaz\u0103 \u0219i Autoritatea Na\u021bional\u0103 de Reglementare \u00een Domeniul Energiei (ANRE).<\/strong><\/p>\n Gazele din Marea Neagr\u0103 \u0219i din z\u0103c\u0103mintele de la Caragele nu sunt pentru consumul intern. Rom\u00e2nia inten\u021bioneaz\u0103 s\u0103 apeleze la importuri de gaze lichefiate, care vin, \u00een marea lor majoritate, din SUA, de\u0219i nu exist\u0103 \u00een acest moment instala\u021bii specifice, necesare pentru transformarea lor \u00een gaze de consum.<\/p>\n ANRE a emis recent normele tehnice \u00a0pentru proiectarea, execu\u021bia \u0219i exploatarea instala\u021biilor de stocare \u0219i regazeificare GNL pentru alimentarea cu gaze naturale a clien\u021bilor casnici \u0219i industriali, \u00eens\u0103 costurile acestora descurajeaz\u0103 orice investi\u021bie poten\u021bial\u0103. C\u00e2nd gazele naturale la presiune ambiental\u0103 sunt r\u0103cite la aproximativ -162 \u00b0C, acestea devin \u201elichefiate\u201d \u0219i \u00ee\u0219i reduc volumul la aproximativ 1\/600 din dimensiunea sa ini\u021bial\u0103, ceea ce face mai u\u0219or transportul acestora, sus\u021bine ANRE. GNL se p\u0103streaz\u0103 la presiune ambiental\u0103, iar atunci c\u00e2nd este expus la o surs\u0103 de c\u0103ldur\u0103, acesta \u00eencepe s\u0103 se vaporizeze trec\u00e2nd \u00eenapoi \u00een faza gazoas\u0103. Dac\u0103 GNL este v\u0103rsat pe p\u0103m\u00e2nt sau pe ap\u0103, vaporizeaz\u0103 intens \u0219i nu las\u0103 reziduuri \u00een urm\u0103. Totodat\u0103, gazul natural lichefiat este inodor, incolor, netoxic \u0219i non-coroziv. Cu toate acestea, riscurile GNL sunt extrem de mari, printre acestea num\u0103r\u00e2ndu-se\u00a0 inflamabilitatea, numai dup\u0103 vaporizare \u0219i trecere \u00een stare gazoas\u0103, \u00eenghe\u021bul instantaneu la ie\u0219irea din sistem \u0219i asfixierea persoanelor intrate \u00een norul de gaze naturale.<\/p>\n Potrivit ANRE, gazele naturale sunt inflamabile \u00een intervalul de concentra\u021bie aer-combustibil de 5-15%. Sub 5% amestecul de gaze naturale \u00een aer este prea s\u0103rac pentru a arde \u0219i peste 15% amestecul este prea bogat pentru a arde. Temperatura de autoaprindere a gazelor naturale (preponderant metan) este de 540 \u00b0C. \u201dTotu\u0219i, GNL este periculos \u0219i dac\u0103 este v\u0103rsat, acesta fierbe rapid (este extrem de rece), cre\u00e2nd un nor de vapori care, \u00een prezen\u021ba unei surse de aprindere, se poate aprinde \u0219i arde \u00eenapoi spre surs\u0103. Ini\u021bial, vaporii de GNL ie\u0219i\u021bi din sistem, fiind extrem de reci, condenseaz\u0103 vaporii de ap\u0103 din aer, ap\u0103r\u00e2nd un nor vizibil care r\u0103m\u00e2ne o perioad\u0103 la nivelul solului p\u00e2n\u0103 se \u00eenc\u0103lze\u0219te \u0219i se transform\u0103 \u00een gaze naturale, ridic\u00e2ndu-se \u00een aer unde se disipeaz\u0103. GNL este un fluid criogenic, r\u0103cit la (-162 \u00b0C) \u0219i, la contactul cu pielea, poate provoca arsuri criogenice (arsuri reci) destul de severe, fiind obligatoriu ca personalul de operare s\u0103 poarte echipament complet de protec\u021bie a fe\u021bei, m\u00e2inilor \u0219i picioarelor\u201d, precizeaz\u0103 ANRE \u00een normele tehnice.<\/p>\n Cele mai mari riscuri sunt cele ale exploziei de vapori \u00een expansiune a lichidului \u00een fierbere, care rezult\u0103 din vaporizarea rapid\u0103 din cauza unor defec\u021biunii (spargere) ale rezervorului criogenic de stocare GNL. Acestea sunt foarte pu\u021bin probabile datorit\u0103 standardelor modern, care impun obligativitatea ca rezervoarele s\u0103 fie realizate cu pere\u021bi dubli \u0219i izolare durabil\u0103, sus\u021bine ANRE. \u201dTranzi\u021bia rapid\u0103 \u00een faz\u0103 este un fenomen extrem de neobi\u0219nuit \u0219i curios, \u00een care cantit\u0103\u021bi mari de GNL aruncat \u00een ap\u0103 pot exploda fizic, dar nu ard. Nu exist\u0103 ini\u021biere de incendiu, dar exist\u0103 poten\u021bial de deteriorare a echipamentelor din apropiere. Este nevoie de mai mult de 10.000 de galoane (37.850 litri) de GNL \u00eentr-un astfel de scenariu pentru a provoca daune semnificative \u0219i, ca atare, sunt considerate a fi extrem de pu\u021bin probabil. Pericolul cel mai mare \u0219i cel mai probabil poate ap\u0103rea \u00een situa\u021bia \u00een care se deverseaz\u0103 GNL \u00eentr-o zon\u0103 \u00eenchis\u0103 \u00een care vaporii nu se pot disipa. \u00cen acest scenariu exist\u0103 pericol mare de incendiu dac\u0103 sunt prezente surse de aprindere\u201d, mai arat\u0103 ANRE. Totodat\u0103, rupturile extreme ale rezervoarelor criogenice de stocare GNL, \u00een urma unui accident rutier al unui camion de transport GNL sau a unui atac armat, ar putea provoca un incendiu, exist\u00e2nd suficiente surse de aprindere.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\nCondi\u021bii stricte<\/h2>\n
Risc de explozie<\/h2>\n