{"id":29693,"date":"2022-08-23T11:09:21","date_gmt":"2022-08-23T09:09:21","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=29693"},"modified":"2022-08-23T11:09:45","modified_gmt":"2022-08-23T09:09:45","slug":"compania-feroviara-de-stat-dispare-de-pe-piata-alerta-nationala-guvernul-pregateste-desfiintarea-cfr-calatori","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/compania-feroviara-de-stat-dispare-de-pe-piata-alerta-nationala-guvernul-pregateste-desfiintarea-cfr-calatori\/","title":{"rendered":"Compania feroviar\u0103 de stat dispare de pe pia\u021b\u0103: Alert\u0103 na\u021bional\u0103. Guvernul preg\u0103te\u0219te desfiin\u021barea CFR C\u0103l\u0103tori"},"content":{"rendered":"
\u00cencep\u00e2nd cu luna decembrie 2022, dac\u0103 nu se semneaz\u0103 contracte de prest\u0103ri servicii pe 10 ani, prin hot\u0103r\u00e2re de guvern \u0219i publicat\u0103 \u00een Jurnalul Oficial al Uniunii Europene p\u00e2n\u0103 la sf\u00e2r\u0219itul lunii noiembrie, se trece la liberalizarea transportului feroviar de c\u0103l\u0103tori, avertizeaz\u0103 Rodrigo Maxim, pre\u0219edintele Federa\u021biei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din Rom\u00e2nia (FSTFR).<\/p>\n
\u201dPractic, \u00eentre decembrie 2022 \u0219i decembrie 2023 va fi un an de tranzi\u021bie, \u00een care se vor face licita\u021bii, iar din decembrie 2023 se va trece la liberalizarea complet\u0103, iar CFR C\u0103l\u0103tori \u0219i operatorii feroviari din Rom\u00e2nia vor disp\u0103rea. Spun c\u0103 vor disp\u0103rea pentru c\u0103 nici nu vor avea cum s\u0103 participe la licita\u021bie, din cauza locomotivelor \u0219i trenurilor vechi, cu reviziile mari scadente.<\/p>\n
Noi am avut cu autorit\u0103\u021bile un r\u0103zboi total \u00een 2019 pentru aceste contracte, pe care le-au \u00eencheiat pe o perioad\u0103 de 4 ani, \u00een ideea c\u0103 data limit\u0103 p\u00e2n\u0103 la care mai po\u021bi \u00eencheia contracte de servicii publice la transportul de c\u0103l\u0103tori pe calea ferat\u0103, impus\u0103 de Regulamentul UE, este sf\u00e2r\u0219itul lui noiembrie 2022. P\u00e2n\u0103 atunci po\u021bi \u00eencheia contract pe maximum 10 ani\u201d, ne-a declarat Rodrigo Maxim, pre\u0219edintele FSTFR.\u00a0 Potrivit Regulamentului European, statele UE care au contracte de servicii publice \u00een vigoare vor trece la liberalizarea complet\u0103 nu mai t\u00e2rziu de 2032.<\/p>\n
Tocmai de aceea sindicali\u0219tii de la CFR C\u0103l\u0103tori cer contracte de prest\u0103ri servicii publice pe 10 ani, din decembrie 2022 p\u00e2n\u0103 \u00een decembrie 2032, pentru a li se da posibilitatea corect\u0103 operatorilor de servicii feroviare s\u0103 poat\u0103 s\u0103 achizi\u021bioneze trenuri noi, \u00een afara de cele care vor fi luate pe fonduri europene, care sunt prea pu\u021bine. \u201dAcest contract de prest\u0103ri servicii publice pe 10 ani le va da posibilitatea s\u0103 ne ducem la b\u0103nci s\u0103 facem \u00eemprumuturi pentru a cump\u0103ra material rulant nou, astfel ca, dup\u0103 10 ani, s\u0103 poat\u0103 concura cu operatorii str\u0103ini care vor participa la licita\u021bii\u201d, ne spune pre\u0219edintele FSTFR, Rodrigo Maxim.<\/p>\n
Liberalizarea transportului feroviar de c\u0103l\u0103tori nu s-a f\u0103cut nici \u00een Germania, nici \u00een Fran\u021ba, sus\u021bin sindicali\u0219tii CFR C\u0103l\u0103tori, care au anun\u021bat deja proteste la Ambasada Germaniei, Ambasada Fran\u021bei \u0219i la Reprezentan\u021ba Comisiei Europene la Bucure\u0219ti. \u201dS\u0103 ne explice \u0219i nou\u0103, dac\u0103 \u00een toate \u021b\u0103rile dezvoltate, cu infrastructur\u0103 modern\u0103 \u0219i cu trenuri, vagoane \u0219i locomotive noi, nu se face liberalizarea complet\u0103, nu se trece la licita\u021bie pe fiecare tras\u0103 de tren, de ce rom\u00e2nii trebuie s\u0103 o fac\u0103. Dup\u0103 ce am f\u0103cut liberalizarea la energie \u0219i am s\u0103r\u0103cit popula\u021bia \u0219i am distrus economia, la fel o s\u0103 distrugem mobilitatea cet\u0103\u021benilor.<\/p>\n
Pe str\u0103ini nu-i intereseaz\u0103 dec\u00e2t s\u0103 mearg\u0103 pe trei coridoare, care \u00eenseamn\u0103 circa 30% din infrastructura feroviar\u0103. De aceea nici nu s-a investit \u00een restul de infrastructur\u0103, de avem 180 de pagini cu aviz\u0103ri de restric\u021bii de vitez\u0103\u201d, ne-a precizat Rodrigo Maxim, pre\u0219edintele FSTFR. Acesta mai arat\u0103 c\u0103, dac\u0103 nu se \u00eencheie acest contract pe 10 ani, trenurile noi care vor veni \u00een 2024 vor fi date firmelor str\u0103ine, pentru c\u0103 operatorii rom\u00e2ni nu vor mai exista. \u201dPractic, rom\u00e2nii vor avea de pierdut pe toate fronturile, pre\u021burile biletelor vor fi mult mai mari, iar rutele, mult mai pu\u021bine\u201d, sus\u021bine Rodrigo Maxim.<\/p>\n
Pe exerci\u021biul financiar UE 2014-2020 a fost prev\u0103zut s\u0103 se schimbe o treime din trenurile vechi cu trenuri noi, lucru care nu s-a f\u0103cut \u0219i nu s-au f\u0103cut nici proiecte noi pentru 2021-2027 \u0219i PNRR, unde erau fonduri s\u0103 se \u00eenlocuiasc\u0103 \u0219i celelalte dou\u0103 treimi din trenurile vechi, atrag aten\u021bia sindicali\u0219tii de la CRF C\u0103l\u0103tori. \u201dPractic, din fonduri europene, am fi putut avea pe calea ferat\u0103 numai trenuri noi, circa 300, acum \u00eens\u0103 se vor cump\u0103ra doar 100 de trenuri \u0219i at\u00e2t. De\u0219i prin PNRR ar fi trebuit cump\u0103rat material rulant pentru calea ferat\u0103, s-a decis ca banii s\u0103 fie folosi\u021bi pentru metroul din Cluj \u0219i pentru rame de tren pentru metroul din Bucure\u0219ti, favoriz\u00e2nd doar o parte mic\u0103 din popula\u021bie\u201d, a mai afirmat Rodrigo Maxim, pre\u0219edintele FSTFR.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n
<\/p>\n