{"id":30807,"date":"2022-10-18T22:24:31","date_gmt":"2022-10-18T20:24:31","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=30807"},"modified":"2022-10-18T22:24:31","modified_gmt":"2022-10-18T20:24:31","slug":"despagubirile-pentru-efectele-adverse-ale-vaccinului-covid-s-au-dat-pe-sest-in-ue-statele-europene-au-acordat-despagubiri-pentru-vatamari-produse-de-vaccinul-anti-covid","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/despagubirile-pentru-efectele-adverse-ale-vaccinului-covid-s-au-dat-pe-sest-in-ue-statele-europene-au-acordat-despagubiri-pentru-vatamari-produse-de-vaccinul-anti-covid\/","title":{"rendered":"Desp\u0103gubirile pentru efectele adverse ale vaccinului Covid s-au dat, pe \u0219est, \u00een UE – Statele europene au acordat desp\u0103gubiri pentru v\u0103t\u0103m\u0103ri produse de vaccinul anti-Covid"},"content":{"rendered":"
Raportul Cur\u021bii de Conturi Europene, emis \u00een urma verific\u0103rii achizi\u021biei de vaccinuri \u00eempotriva Covid-19 de c\u0103tre Comisia European\u0103, a scos la iveal\u0103 faptul c\u0103 11 \u021b\u0103ri din UE au pl\u0103tit desp\u0103gubiri victimelor acestor produse. Curtea a ar\u0103tat c\u0103 \u00een contractele \u00eencheiate de Comisia European\u0103, statele membre \u0219i-au asumat partajarea riscurilor, prelu\u00e2nd o parte a riscului financiar care revenea, \u00een mod normal, produc\u0103torilor de vaccinuri.<\/p>\n
Astfel, un cet\u0103\u021bean care a suferit din cauza unor efecte adverse ale unuia dintre vaccinurile \u00eempotriva Covid-19 achizi\u021bionate \u00een temeiul contractelor putea solicita desp\u0103gubiri de la produc\u0103torul vaccinului. \u00cen cazul \u00een care cererea era admis\u0103, statul membru care a administrat vaccinul era responsabil de desp\u0103gubirea p\u0103r\u021bii v\u0103t\u0103mate \u0219i de plata cheltuielilor de judecat\u0103 ale produc\u0103torului vaccinului (compensa\u021bie). Acest lucru nu era \u00eens\u0103 valabil \u00een cazul \u00een care daunele sau pierderile erau rezultatul unei abateri s\u0103v\u00e2r\u0219ite cu inten\u021bie, al neglijen\u021bei grave sau al nerespect\u0103rii bunelor practici de fabrica\u021bie aplicabile \u00een UE. Potrivit raportului Curtii de Conturi Europene, pe l\u00e2ng\u0103 cererile formulate \u00een temeiul Directivei privind r\u0103spunderea pentru produsele cu defect, 11 state membre au instituit, conform unui studiu recent realizat de irlandezi, sisteme na\u021bionale de desp\u0103gubire \u201ef\u0103r\u0103 culp\u0103\u201d, pentru a desp\u0103gubi persoanele v\u0103t\u0103mate pentru prejudiciile suferite ca urmare a efectelor secundare cauzate de administrarea unui vaccin. Aceste sisteme nu impun persoanei v\u0103t\u0103mate s\u0103 dovedeasc\u0103 o leg\u0103tur\u0103 de cauzalitate \u00eentre efectul secundar \u0219i vaccin. O persoan\u0103 care alege s\u0103 primeasc\u0103 o astfel de desp\u0103gubire renun\u021b\u0103 la dreptul de a introduce o ac\u021biune \u00eempotriva companiei farmaceutice.<\/p>\n
Cine a pl\u0103tit<\/p>\n
Programele de compensare a v\u0103t\u0103m\u0103rilor cauzate de vaccin (VICP) sunt scheme f\u0103r\u0103 vin\u0103 stabilite pentru a compensa persoanele care sufer\u0103 daune legate de vaccin. \u00cen zona european\u0103, statele care au instituit astfel de scheme sunt Austria, Danemarca, Finlanda, Fran\u021ba, Germania, Ungaria, Islanda, Italia, Luxemburg, Norvegia, Rusia, Lituania, Slovenia, Suedia, Elve\u021bia \u0219i Marea Britanie, potrivit studiului efectuat de irlandezi. Argumentele aduse \u00een favoarea VICP includ responsabilitatea etic\u0103 \u00een numele guvernului, protejarea produc\u0103torilor de vaccinuri \u00eempotriva litigiilor costisitoare, VICP contribuind la asigurarea aprovizion\u0103rii cu vaccinuri, \u0219i \u00eencurajarea \u00eencrederii publicului \u00een vaccinuri. \u00cens\u0103, \u00eempotriva acestor scheme de compensare au fost aduse argumente de genul sc\u0103derii \u00eencrederii popula\u021biei \u00een vaccinuri \u0219i a faptului c\u0103 sunt costisitoare pentru buget. Totodat\u0103, \u00eempotriva VCIP a fost \u0219i faptul c\u0103 este prea dificil de stabilit \u00een mod concludent cauzalitatea dintre un vaccin \u0219i v\u0103t\u0103mare \u0219i c\u0103 schema de compensare ar oferi produc\u0103torilor imunitate atunci c\u00e2nd produsul lor d\u0103uneaz\u0103.<\/p>\n
\u00cen februarie 2021 a fost semnat un acord pentru administrarea unui program de compensare f\u0103r\u0103 gre\u0219eal\u0103 pentru vaccinuri pentru cele 92 de \u021b\u0103ri \u0219i economii cu venituri mici \u0219i medii eligibile pentru sprijin pentru vaccinul Covid-19, prin Angajamentul Gavi COVAX Advance Market (AMC) al Facilit\u0103\u0163ii COVAX, se mai arat\u0103 \u00een studiul irlandez, citat de Curtea de Conturi European\u0103. Programul a marcat primul \u0219i singurul mecanism global de compensare a v\u0103t\u0103m\u0103rilor provocate de vaccin \u0219i era finan\u021bat printr-o mic\u0103 tax\u0103 pentru fiecare doz\u0103 sus\u021binut\u0103 de Gavi COVAX AMC. Programul a fost disponibil \u00eens\u0103 doar pentru evenimentele adverse grave asociate vaccinurilor distribuite de COVAX (Covid-19) p\u00e2n\u0103 la 30 iunie 2022.<\/p>\n
<\/p>\n<\/div>\n