{"id":32019,"date":"2022-12-22T17:40:20","date_gmt":"2022-12-22T15:40:20","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=32019"},"modified":"2022-12-22T17:40:20","modified_gmt":"2022-12-22T15:40:20","slug":"ue-s-a-ingropat-in-datorii-pentru-zelenski-romania-fortata-sa-plateasca-dobanzi-uriase-la-imprumuturile-pentru-ucraina","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/ue-s-a-ingropat-in-datorii-pentru-zelenski-romania-fortata-sa-plateasca-dobanzi-uriase-la-imprumuturile-pentru-ucraina\/","title":{"rendered":"UE s-a \u00eengropat \u00een datorii pentru Zelenski – Rom\u00e2nia, for\u021bat\u0103 s\u0103 pl\u0103teasc\u0103 dob\u00e2nzi uria\u0219e la \u00eemprumuturile pentru Ucraina"},"content":{"rendered":"
Pe principiul \u201ddac\u0103 e ordin, cu pl\u0103cere\u201d, Rom\u00e2nia, al\u0103turi de celelalte state membre, este obligat\u0103 s\u0103 suporte dob\u00e2nzile \u0219i costurile de administrare ale unui nou credit f\u0103cut de UE pentru Ucraina \u00een 2023. Potrivit unui Regulament European, care a intrat \u00een vigoare luna aceasta, Ucraina va primi \u00een 2023 un nou \u00eemprumut de 18 miliarde de euro, cu o perioad\u0103 de rambursare de 35 de ani. Dob\u00e2nzile \u0219i costurile de administrare vor fi acoperite de statele membre, iar rambursarea creditului de c\u0103tre Ucraina nu va putea \u00eencepe mai devreme de anul 2033.<\/p>\n
\u201dContribu\u021biile voluntare ale statelor membre ar trebui s\u0103 fie irevocabile, necondi\u021bionate \u0219i la cerere. \u00cen acest scop, statele membre trebui\u0103 s\u0103 \u00eencheie cu Comisia un acord de contribu\u021bie, care s\u0103 acopere contribu\u021bia la subven\u021bionarea ratei dob\u00e2nzii \u0219i, \u00een cazul \u00een care statele membre doresc s\u0103 furnizeze sume suplimentare, contribu\u021bia cu astfel de sume suplimentare. Sprijinul acordat \u00een cadrul instrumentului ar trebui s\u0103 fie pus la dispozi\u021bie cu condi\u021bia prealabil\u0103 ca Ucraina s\u0103 respecte \u00een continuare mecanismele democratice eficace \u0219i institu\u021biile acestora, inclusiv un sistem parlamentar pluripartid \u0219i statul de drept, \u0219i s\u0103 garanteze respectarea drepturilor omului\u201d, se arat\u0103 \u00een noul Regulament European.<\/p>\n
Pe l\u00e2ng\u0103 plata dob\u00e2nzilor \u0219i a costurilor de administrare ale creditului pentru Ucraina, statele UE vor fi obligate s\u0103 contribuie \u0219i cu garan\u021bii, pentru a asigura capacitatea Uniunii de a rambursa \u00eemprumuturile contractate. Totodat\u0103, garan\u021biile furnizate de statele membre ar trebui s\u0103 acopere sprijinul acordat \u00een cadrul instrumentului sub form\u0103 de \u00eemprumuturi de p\u00e2n\u0103 la 18\u00a0miliarde de euro. \u201dEste important ca statele membre s\u0103 finalizeze procedurile na\u021bionale aplicabile pentru a oferi garan\u021biile ca o chestiune de maxim\u0103 prioritate. Av\u00e2nd \u00een vedere caracterul urgent al situa\u021biei, timpul necesar pentru finalizarea procedurilor respective nu ar trebui s\u0103 \u00eent\u00e2rzie plata sprijinului financiar necesar acordat Ucrainei sub form\u0103 de \u00eemprumuturi \u00een temeiul prezentului regulament. Respectivele garan\u021bii ar trebui s\u0103 asigure capacitatea Uniunii de a rambursa fondurile \u00eemprumutate de pe pie\u021bele de capital sau de la institu\u021biile financiare. Garan\u021biile ar trebui executate \u00een cazul \u00een care Uniunea nu prime\u0219te la timp din partea Ucrainei o plat\u0103 aferent\u0103 \u00eemprumuturilor acordate \u00een cadrul instrumentului, inclusiv, \u00een special, \u00een cazul unor modific\u0103ri ale calendarului de plat\u0103 din orice motiv, precum \u0219i \u00een cazul unor nepl\u0103\u021bi prev\u0103zute \u0219i neprev\u0103zute\u201d, se mai arat\u0103 \u00een Regulamentul UE.<\/p>\n
Din 2017 p\u00e2n\u0103 \u00een 2021, Ucraina a primit \u00eemprumuturi de la UE de 6,6 miliarde de euro, pentru ca, \u00een 2022, s\u0103 mai beneficieze de un \u00eemprumut de 19,7 miliarde de euro, pentru rezilien\u021ba economic\u0103, social\u0103 \u0219i financiar\u0103 a acestei \u021b\u0103ri. Suma din acest an este constituit\u0103 din 12,4 miliarde de euro de la bugetul Uniunii, care include asisten\u021b\u0103 macrofinanciar\u0103 excep\u021bional\u0103 \u0219i sprijin din partea B\u0103ncii Europene de Investi\u021bii \u0219i a B\u0103ncii Europene pentru Reconstruc\u021bie \u0219i Dezvoltare, garantat integral sau par\u021bial de bugetul Uniunii, precum \u0219i sprijin financiar suplimentar acordat de statele membre \u00een valoare de 7,3 miliarde de euro, se arat\u0103 \u00een Regulamentul UE 2022\/2463 al Parlamentului European al Consiliului din 14 decembrie, de instituire a unui instrument pentru acordarea de sprijin Ucrainei pentru 2023. \u00cen plus, Consiliul a decis s\u0103 aprobe, \u00een cadrul Instrumentului european pentru pace, m\u0103suri de asisten\u021b\u0103 \u00een valoare de 3,1 miliarde euro pentru sprijinirea for\u021belor armate ucrainene, precum \u0219i o misiune de asisten\u021b\u0103 militar\u0103 \u00een sprijinul Ucrainei cu un cuantum de 0,1 miliarde euro pentru costurile comune.<\/p>\n
<\/p>\n<\/div>\n