{"id":7594,"date":"2021-05-22T19:46:21","date_gmt":"2021-05-22T17:46:21","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=7594"},"modified":"2021-05-22T19:46:21","modified_gmt":"2021-05-22T17:46:21","slug":"berd-preia-operatorul-portului-liber-international-giurgiulesti","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/berd-preia-operatorul-portului-liber-international-giurgiulesti\/","title":{"rendered":"BERD preia operatorul portului liber interna\u021bional Giurgiule\u0219ti"},"content":{"rendered":"
Unul dintre cele mai importante obiective strategice ale Republicii Moldova \u2013 Portul Giurgiule\u0219ti \u2013, singura ie\u0219ire la mare a acestui stat e\u0219uat, a ajuns \u00een posesia BERD dup\u0103 ce timp de aproape dou\u0103 decenii a fost pasat \u00eentre companii azere, olandeze, austriece, offshore-uri din Cipru \u0219i Bahamas \u0219i firme moldovene\u0219ti.<\/p>\n
Banca European\u0103 pentru Reconstruc\u021bie \u0219i Dezvoltare (BERD) a achizi\u021bionat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group) la 7 mai 2021. Astfel, BERD a devenit unicul beneficiar efectiv al Danube Logistics SRL, operatorul Portului Interna\u021bional Liber Giurgiule\u0219ti (PILG), se ar\u0103ta \u00eentr-un comunicat publicat pe pagina web a portului la 19 mai.<\/p>\n
Provincia istoric\u0103 Basarabia avea, p\u00e2n\u0103 \u00een 1940, o ie\u0219ire larg\u0103 la Marea Neagr\u0103, prin cele dou\u0103 jude\u021be sudice, Ismail \u0219i Cetatea Alb\u0103 (Bolgrad). Dup\u0103 ce URSS a invadat Basarabia, rup\u00e2nd-o din componen\u021ba Regatului Rom\u00e2niei, provincia a fost divizat\u0103 \u00een 3 p\u0103r\u021bi, pentru a \u00eengreuna o eventual\u0103 reunificare cu Patria. Astfel, nordul \u0219i sudul Basarabiei (4-5 jude\u021be) au fost \u00eencredin\u021bate RSS Ucrainene, RSS Moldoveneasc\u0103 primind \u201e\u00een schimb\u201d o limb\u0103 de p\u0103m\u00e2nt \u00een st\u00e2nga Nistrului – actualmente, autoproclamata republic\u0103 moldoveneasc\u0103 Nistrean\u0103. Prin aceste fragment\u0103ri, statul e\u0219uat Republica Moldova nu mai beneficiaz\u0103 de ie\u0219ire natural\u0103 la Marea Neagr\u0103, singura \u201eporti\u021b\u0103\u201d \u00eenspre mare fiind Portul Giurgiule\u0219ti – de unde \u0219i importan\u021ba lui strategic\u0103.<\/p>\n
BERD precizeaz\u0103 c\u0103 este unul dintre ac\u021bionarii Portului Giurgiule\u0219ti \u00eenc\u0103 din 1995. BERD a cump\u0103rat de la firma austriac\u0103, Febania Gmbh, compania cipriot\u0103 ThoMo Invest LTD, care de\u021binea grupul de companii Danube \u0219i, implicit, Portul Giurgiule\u0219ti. Compania Febania Gmbh a fost \u00eenfiin\u021bat\u0103 de fostul manager al Danube Logistics SRL, Thomas Moser, pe 5 aprilie 2018, cu 5 zile \u00eenaintea pronun\u021b\u0103rii deciziei nefavorabile a primei instan\u021be din Moldova \u00een litigiul s\u0103u cu Bemol. P\u00e2n\u0103 la aceast\u0103 tranzac\u021bie, BERD de\u021binea 20% \u00een Danube Logistics SRL \u0219i 65% din veniturile Danube Logistics Holding BV.<\/p>\n
Istoria Portului Giurgiule\u0219ti, \u00een ultimul sfert de secol, este una mai degrab\u0103 sinuoas\u0103, plin\u0103 de conflicte, prelu\u0103ri controversate \u0219i litigii \u00een instan\u021be din Olanda, Marea Britanie \u0219i Republica Moldova.<\/p>\n