{"id":9741,"date":"2021-07-01T18:00:22","date_gmt":"2021-07-01T16:00:22","guid":{"rendered":"https:\/\/informatialibera.ro\/?p=9741"},"modified":"2021-07-01T18:00:22","modified_gmt":"2021-07-01T16:00:22","slug":"ccr-iohannis-si-a-arogat-puteri-discretionare-si-a-incalcat-constitutia-prin-forma-decretelor-de-declarare-a-starii-de-urgenta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/informatialibera.ro\/ccr-iohannis-si-a-arogat-puteri-discretionare-si-a-incalcat-constitutia-prin-forma-decretelor-de-declarare-a-starii-de-urgenta\/","title":{"rendered":"CCR: Iohannis \u0219i-a arogat puteri discre\u021bionare \u0219i a \u00eenc\u0103lcat Constitu\u021bia prin forma decretelor de declarare a st\u0103rii de urgen\u021b\u0103"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
Magistra\u021bii au luat azi \u00een discu\u021bie sesizarea Renatei Weber, Avocatul Poporului, privind neconstitu\u021bionalitatea OUG 1\/1999, care reglementa starea de urgen\u021b\u0103, iar verdictul lor este unul de o gravitate extrem\u0103.<\/p>\n
Practic, CCR sugereaz\u0103 c\u0103 pre\u0219edintele trebuie suspendat de Parlament pentru ac\u021biunile sale.<\/p>\n
\u00cen esen\u021b\u0103, judec\u0103torii au admis excep\u021bia de neconstitu\u021bionalitate \u0219i au constatat c\u0103 dispozi\u021biile art.28(privind contraven\u021biile) din Ordonan\u021ba de urgen\u021b\u0103 a Guvernului nr.1\/1999 privind regimul st\u0103rii de asediu \u0219i regimul st\u0103rii de urgen\u021b\u0103 sunt neconstitu\u021bionale.<\/p>\n
Dar explozia nuclear\u0103 vine abia odat\u0103 cu urm\u0103toarele concluzii prezente \u00een comunicatul oficial:<\/p>\n
\u201dDin analiza cadrului normativ constitu\u021bional \u0219i legal, Curtea a constatat c\u0103, \u00een domeniul instituirii st\u0103rii de urgen\u021b\u0103, autorit\u0103\u021bile statului exercit\u0103 competen\u021be partajate: Parlamentul are competen\u021ba de legiferare, prin lege organic\u0103, a regimului st\u0103rii de urgen\u021b\u0103, \u00een vreme ce Pre\u0219edintele are atribu\u021bia constitu\u021bional\u0103 de a institui starea de urgen\u021b\u0103 \u0219i de a pune \u00een executare dispozi\u021biile legale ale regimului st\u0103rii de urgen\u021b\u0103, astfel cum acestea au fost stabilite de legiuitor.<\/strong>
\nLegea organic\u0103, transpun\u00e2nd art.93 din Constitu\u021bie, d\u0103 \u00een competen\u021ba Pre\u0219edintelui instituirea, prin decret preziden\u021bial, a st\u0103rii de urgen\u021b\u0103, care presupune inclusiv stabilirea m\u0103surilor concrete de prim\u0103 urgen\u0163\u0103 care urmeaz\u0103 a fi luate \u0219i identificarea drepturilor \u015fi libert\u0103\u0163ilor fundamentale al c\u0103ror exerci\u0163iu va fi restr\u00e2ns.<\/strong>
\nDecretul Pre\u0219edintelui nu este dec\u00e2t un act administrativ normativ, deci un act de reglementare secundar\u0103, care pune \u00een executare un act de reglementare primar\u0103. Restr\u00e2ngerea exerci\u021biului unor drepturi nu se realizeaz\u0103 prin decretul Pre\u0219edintelui, dispozi\u021biile art.14 lit.d) din Ordonan\u021ba de urgen\u021b\u0103 a Guvernului nr.1\/1999 constituind norma prin care legiuitorul primar abiliteaz\u0103 autoritatea administrativ\u0103 (Pre\u0219edintele Rom\u00e2niei) s\u0103 dispun\u0103 executarea legii, respectiv a dispozi\u021biilor art.4 din acela\u0219i act normativ care prev\u0103d expres posibilitatea restr\u00e2ngerii exerci\u021biului drepturilor fundamentale.<\/strong>
\n\u00cen spe\u021b\u0103, Pre\u0219edintele, ac\u021bion\u00e2nd \u00een limitele competen\u021belor sale legale, a identificat drepturile \u0219i libert\u0103\u021bile al c\u0103ror exerci\u021biu urma s\u0103 fie restr\u00e2ns.<\/strong>
\n\u00cen schimb, m\u0103surile pe care Pre\u0219edintele le-a apreciat drept \u201dde prim\u0103 urgen\u0163\u0103 cu aplicabilitate direct\u0103\u201d (achizi\u021bionarea direct\u0103 de bunuri de c\u0103tre autorit\u0103\u0163ile publice, suspendarea din func\u0163iile de conducere a unor func\u021bionari publici, ne\u00eenceperea cursului prescrip\u0163iilor \u015fi termenelor de dec\u0103dere, suspendarea prescrip\u0163iilor \u015fi termenelor de dec\u0103dere, suspendarea de plin drept a cauzelor civile \u0219i penale, \u00eentreruperea termenele de exercitare a c\u0103ilor de atac etc.) constituie, \u00een mod expres sau implicit, derog\u0103ri de la legisla\u021bia \u00een vigoare la momentul instituirii st\u0103rii de urgen\u021b\u0103. Pre\u0219edintele a dispus, pe de o parte, suspendarea sau neaplicarea unor dispozi\u021bii legale, sau, pe de alt\u0103 parte, modificarea \u0219i completarea unor legi, dispozi\u021biile sale av\u00e2nd impact asupra unor drepturi \u0219i libert\u0103\u021bi fundamentale (dreptul la munc\u0103, libertatea economic\u0103, accesul liber la justi\u021bie etc.).<\/strong>
\nCurtea a observat c\u0103 modul \u00een care Pre\u0219edintele \u0219i-a exercitat atribu\u021bia legal\u0103, cu dep\u0103\u0219irea cadrului legal, nu este consecin\u021ba vreunui viciu de neconstitu\u021bionalitate a actului normativ de reglementare primar\u0103 \u00een virtutea \u0219i \u00een limitele c\u0103ruia autoritatea public\u0103 era abilitat\u0103 s\u0103 ac\u021bioneze.<\/strong>
\nA\u0219a fiind, \u00eentruc\u00e2t nicio dispozi\u021bie a Ordonan\u021bei de urgen\u021b\u0103 a Guvernului nr.1\/1999 nu \u00eel \u00eendrituie\u0219te pe Pre\u0219edinte s\u0103 ac\u021bioneze dincolo de competen\u021bele sale constitu\u021bionale, instan\u021ba constitu\u021bional\u0103 nu poate sanc\u021biona, \u00een cadrul controlului de constitu\u021bionalitate pe care \u00eel efectueaz\u0103 \u00een procedura instituit\u0103 de art.146 lit.d) din Constitu\u021bie referitoare la solu\u021bionarea excep\u021biilor de neconstitu\u021bionalitate, normele legale criticate de autorul excep\u021biei.<\/strong>
\nAv\u00e2nd \u00een vedere, \u00eens\u0103, natura juridic\u0103 a decretului Pre\u0219edintelui de act administrativ normativ supus \u00eencuviin\u021b\u0103rii Parlamentului, Curtea a constatat c\u0103 forul legiuitor avea obliga\u021bia de a-l supune controlului parlamentar, iar prin hot\u0103r\u00e2rea adoptat\u0103 s\u0103 sanc\u021bioneze exercitarea ultra vires a competen\u021belor legale de c\u0103tre Pre\u0219edintele Rom\u00e2niei, doar o atare hot\u0103r\u00e2re fiind susceptibil\u0103 de contestare la Curtea Constitu\u021bional\u0103, \u00een baza art.146 lit.l) din Constitu\u021bie\u201d.<\/strong><\/p><\/blockquote>\nTr\u0103g\u00eend linie \u0219i adun\u00eend, magistra\u021bii aduc acuza\u021bii grave pre\u0219edintelui, afirm\u00eend negru pe alb c\u0103 acesta \u0219i-a arogat, la emiterea decretelor privind starea de urgen\u021b\u0103, puteri discre\u021bionare \u0219i a stabilit m\u0103suri viz\u00eend \u00eentreaga popula\u021bie a \u021b\u0103rii f\u0103r\u0103 a avea acest drept.
\nJudec\u0103torii explic\u0103 faptul c\u0103 decretele sale nu pot fi declarate neconstitu\u021bionale de c\u0103tre CCR, curtea neav\u00eend asemenea atribu\u021bie \u0219i arat\u0103 c\u0103 cel care trebuia s\u0103 sanc\u021bioneze derapajele preziden\u021biale era Parlamentul Rom\u00e2niei.<\/p>\nCCR \u0219i-a spus cuv\u00eentul \u0219i el este devastator.<\/p>\n
Din acest moment, meciul se mut\u0103 \u00een ograda partidelor politice parlamentare, care pot consfin\u021bi prin pasivitatea instaurarea dictaturii preziden\u021biale, sau pot lua m\u0103surile care se impun.<\/p>\n
<\/p>\n