România va începe să importe gaze naturale lichefiate (GNL), deși nu are încă nicio instalație de stocare și nici de regazeificare, necesare pentru utilizarea acestuia în consumul casnic și industrial. Problema cea mai mare a GNL este că manevrarea și utilizarea acestuia comportă riscuri uriașe de explozie, după cum avertizează și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Gazele din Marea Neagră și din zăcămintele de la Caragele nu sunt pentru consumul intern. România intenționează să apeleze la importuri de gaze lichefiate, care vin, în marea lor majoritate, din SUA, deși nu există în acest moment instalații specifice, necesare pentru transformarea lor în gaze de consum.
ANRE a emis recent normele tehnice pentru proiectarea, execuția și exploatarea instalațiilor de stocare și regazeificare GNL pentru alimentarea cu gaze naturale a clienților casnici și industriali, însă costurile acestora descurajează orice investiție potențială. Când gazele naturale la presiune ambientală sunt răcite la aproximativ -162 °C, acestea devin „lichefiate” și își reduc volumul la aproximativ 1/600 din dimensiunea sa inițială, ceea ce face mai ușor transportul acestora, susține ANRE. GNL se păstrează la presiune ambientală, iar atunci când este expus la o sursă de căldură, acesta începe să se vaporizeze trecând înapoi în faza gazoasă. Dacă GNL este vărsat pe pământ sau pe apă, vaporizează intens și nu lasă reziduuri în urmă. Totodată, gazul natural lichefiat este inodor, incolor, netoxic și non-coroziv. Cu toate acestea, riscurile GNL sunt extrem de mari, printre acestea numărându-se inflamabilitatea, numai după vaporizare și trecere în stare gazoasă, înghețul instantaneu la ieșirea din sistem și asfixierea persoanelor intrate în norul de gaze naturale.
Condiții stricte
Potrivit ANRE, gazele naturale sunt inflamabile în intervalul de concentrație aer-combustibil de 5-15%. Sub 5% amestecul de gaze naturale în aer este prea sărac pentru a arde și peste 15% amestecul este prea bogat pentru a arde. Temperatura de autoaprindere a gazelor naturale (preponderant metan) este de 540 °C. ”Totuși, GNL este periculos și dacă este vărsat, acesta fierbe rapid (este extrem de rece), creând un nor de vapori care, în prezența unei surse de aprindere, se poate aprinde și arde înapoi spre sursă. Inițial, vaporii de GNL ieșiți din sistem, fiind extrem de reci, condensează vaporii de apă din aer, apărând un nor vizibil care rămâne o perioadă la nivelul solului până se încălzește și se transformă în gaze naturale, ridicându-se în aer unde se disipează. GNL este un fluid criogenic, răcit la (-162 °C) și, la contactul cu pielea, poate provoca arsuri criogenice (arsuri reci) destul de severe, fiind obligatoriu ca personalul de operare să poarte echipament complet de protecție a feței, mâinilor și picioarelor”, precizează ANRE în normele tehnice.
Risc de explozie
Cele mai mari riscuri sunt cele ale exploziei de vapori în expansiune a lichidului în fierbere, care rezultă din vaporizarea rapidă din cauza unor defecțiunii (spargere) ale rezervorului criogenic de stocare GNL. Acestea sunt foarte puțin probabile datorită standardelor modern, care impun obligativitatea ca rezervoarele să fie realizate cu pereți dubli și izolare durabilă, susține ANRE. ”Tranziția rapidă în fază este un fenomen extrem de neobișnuit și curios, în care cantități mari de GNL aruncat în apă pot exploda fizic, dar nu ard. Nu există inițiere de incendiu, dar există potențial de deteriorare a echipamentelor din apropiere. Este nevoie de mai mult de 10.000 de galoane (37.850 litri) de GNL într-un astfel de scenariu pentru a provoca daune semnificative și, ca atare, sunt considerate a fi extrem de puțin probabil. Pericolul cel mai mare și cel mai probabil poate apărea în situația în care se deversează GNL într-o zonă închisă în care vaporii nu se pot disipa. În acest scenariu există pericol mare de incendiu dacă sunt prezente surse de aprindere”, mai arată ANRE. Totodată, rupturile extreme ale rezervoarelor criogenice de stocare GNL, în urma unui accident rutier al unui camion de transport GNL sau a unui atac armat, ar putea provoca un incendiu, existând suficiente surse de aprindere.
Sursa: Claudia Marcu / Ziarul National